Tillväxten i Targets onlineaffär i julhandeln föll till 19 procent mot 29 procent ett år tidigare. Detta samtidigt som e-handelsjätten Amazon slog nytt rekord.

Det var även nedåt för efterfrågan på såväl leksaker som elektronik i Target-butikerna.

Sammantaget blev försäljningstillväxten under november–december 1,4 procent, mot 5,7 procent ett år tidigare. Target hade själv räknat med en tillväxt på 3–4 procent för hela det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, en prognos som inte längre håller.

En rad konkurrenter dras med nedåt på New York-börsen, däribland aktierna i Best Buy och Walmart som backar med 2 respektive 1 procent.

Förra veckan redovisade butikskedjorna Kohl's, JC Penney och Macy's försäljningsnedgångar för julsäsongen sedan antalet besökare i varuhus minskat rejält.

Mot strömmen går kedjan Costco, som bara släpper in medlemmar i varuhusen. Costco redovisade nyligen en försäljningsökning med 9 procent för de 18 veckor som avslutades den 5 januari.