Peter Glebe äger Gamleby köpcentrum sedan i somras. Han säger att han inte fått ta emot så många klagomål angående personer som tigger, från butiksägare eller kunder.
– Jag har personligen fått ett samtal i mitten av juli. Då klagade man på att tiggare satt i vägen när man skulle ställa ut så kallade trottoarprataren på trottoaren.
I gårdagens tidning berättade vi om en incident där en tiggare blivit bortledd av butikspersonal i Gamleby centrum.
Där beskrevs det av en butiksägare som att tiggarna var påflugna och att klagomål kommit in från kunder och från butiksägare.
Peter Glebe säger att man från företagets sida förordar att ringa polisen om ett brott begås. I annat fall får man be personen som är i vägen att flytta på sig.
– Om de stör inne i köpcentret får man be dem att gå, men det är väl så mycket man kan göra.
Peter Glebe säger att man ska ta upp frågan och andra frågor på ett möte i Gamleby den fjärde september.
Krister Fagerström är drift- och serviceansvarig i företaget som äger köpcentret.
– De klagomål jag fått till mig handlar om att kunder och butikspersonal tycker att det ser otrevligt ut. Några tycker att det är obehagligt om någon skulle vara närgången.
– Om man ser ett brott ska man så klart ringa polisen, att "ta tag i saken" själv ska man aldrig göra.
Krister Fagerström hänvisar också till mötet som ska hållas i september.
– Jag är i Gamleby ungefär en gång i veckan. Om det här är ett stort problem kommer vi att ta upp det på mötet. Då får vi reda på mer om situationen i så fall.