Beslut om nya tåg nästa vecka

Senast på torsdag nästa vecka fattas beslut om beställning av nya tåg till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. -Det blir tre eller fyra tåg som kostar ungefär 42 miljoner kronor stycket, säger Karl-Johan Bodell, vd för Kalmar Läns TrafikAB (KLT).

Senast på torsdag i nästa vecka fattas beslut om beställningen av tre eller fyra nya tåg till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Tågen tar 18 månader att bygga och kan alltså börja rulla tidigast i slutet av augusti 2009. Arkivbild: Matilda Ahl

Senast på torsdag i nästa vecka fattas beslut om beställningen av tre eller fyra nya tåg till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Tågen tar 18 månader att bygga och kan alltså börja rulla tidigast i slutet av augusti 2009. Arkivbild: Matilda Ahl

Foto: Ahl Matilda

Tjustbanan2008-02-23 00:05
När VT kontaktar Bodell på fredagen låter han optimistisk.-Östgötatrafiken och KLT har den senaste tiden närmat sig varandra ordentligt. Jag tror vi kommer att kunna göra upp detta i nästa vecka.-Torsdagen den 28 februari är absolut sista datum för beställning av de nya tågen enligt den eventuella tågleverantören Bombardiers tidsschema. Jag hoppas vi ska kunna reda ut detta definitivt nu, säger Karl-Johan Bodell. Har tåget gått när det gäller samupphandling av tåg med Västsverige?
-Nej, det är den möjligheten som finns kvar fram till den 28 februari. Hur har resandet på Tjustbanan utvecklats de senaste åren?
-Totalt sett har det ökat, men det har minskat inom Kalmar län samtidigt som det ökat i Östergötland.-Det är det lokala resandet inom Kalmar län som gått ned. Det länsöverskridande resandet från Västervik till Linköping har däremot ökat stadigt, säger Karl-Johan Bodell.Om en beställning läggs på nya tåg den 28 februari så tar det cirka 18 månader att sedan få dem byggda och levererade. Det innebär att de nya tågen kan börja rulla mellan Västervik och Linköping tidigast i slutet av augusti 2009.Alla parter är i princip överens om att det behövs nya tåg på Tjustbanan.-Frågan har bara varit vem som ska betala vad, säger KLT:s vd.Ett krav som Västerviks kommun tidigt ställt för att stå fast vid sitt erbjudande om cirka tre miljoner kronor till kapitalkostnader är att det blir en ökning från fem till åtta dubbelturer per dag mellan Västervik och Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om