Avfall räddar pressad hamn

Under några år har hamnen i Västervik kämpat med sjunkande volymer. En stor kund inom brännbart avfall ger hamnen nytt hopp.

Tas i bruk. I några år har industrispåret från hamnen varit oanvänt. Senare i år ska godstrafiken på järnväg komma igång igen.

Tas i bruk. I några år har industrispåret från hamnen varit oanvänt. Senare i år ska godstrafiken på järnväg komma igång igen.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Trafik2015-05-22 04:00

Den senaste årsredovisningen för Västervik Logistik & Industri ger en mörk bild av verksamhetens utveckling. 2011 omsatte bolaget 31 miljoner kronor. Tre år senare var omsättningen 8,3 miljoner kronor.

Vid kommunstyrelsens nästa sammanträde ska en förändring av hamnavgifterna tas upp. 2014 betalade bolaget 2,6 miljoner kronor i hyra till kommunen. I det nya förslaget sänks hyran till 1,2 miljoner kronor. Man sänker den del av avgiften som ska täcka underhållet. Motiveringen är att man under året som kommer kan hålla underhållskostnaderna under 100 000 kronor.

– En följd av att verksamheten varit mindre de senaste åren är att slitaget inte varit så stort. Asfalsbeläggningen är bra, och vi har inga dåliga kajer, säger VLI:s ägare och VD Carl-Johan Carlstedt.

Carlstedt är ändå hoppfull om framtiden. Man har vunnit en stor kund när det gäller transport av brännbart avfall från Storbritannien till anläggningar i Sverige. Det brännbara avfallet är en förhållandevis ny vara.

– Det ställer speciella krav, och vi vill visa att vi klarar av hanteringen och är ett konkurrenskraftigt alternativ.

En av de kritiska punkterna har nog många Västerviksbor noterat redan. I dagarna gick bolaget ut i en annons och beskrev hanteringen av det brännbara avfallet, och hur man arbetade för att undvika olägenheter. Man beklagade att det vid ett tillfälle varit problem med lukt från hamnen.

– Det var ett parti från Irland. Jämfört med Storbritannien var sammansättningen en annan. Det var mer hushållsavfall, och det var blötare, därav lukten. Vi har sagt ifrån att vi inte tar emot mer avfall från Irland, säger Carl-Johan Carlstedt.

Han beskriver hur man satt upp en vägg av containers på Lucerna som ett vindskydd för att förhindra att lukter sprids.

En positiv följd av ordern är att det järnvägsspår som går genom Västervik från hamnen kommer att tas i bruk igen.

– Avfallet kommer inplastat i fyrkantiga balar. Vi kommer att göra en omlastning till containrar i hamnen. Det kommer att gå två – tre tåg i veckan till Mälardalen., säger Carl-Johan Carlstedt.

Till de som ändå är skeptiska säger han:

– Allt fler kommuner satsar på brännbart avfall som bränsle och på något sätt måste det komma in i Sverige. Då vill vi vara med. Vi har vidtagit alla nödvändiga åtgärder som vi kan förutse i dag.

På årsbasis räknar han med att hamnen kommer att få hantera 100 000 ton brännbart avfall. Det är ungefär lika stor volym som oljetrafiken – den verksamhet som räknas som basen för hamnen i Västervik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om