Redan rubriken på ledaren i Bussmagasinet sätter tonen:
– Världens längsta återvändsgränd.
Det chefredaktören Ulo Maasing rasar mot är KLT:s upphandling av kollektivtrafik för 2017 till 2027. Han menar att KLT gör fel på två områden:
Detaljstyrning i avtalet kommer att leda till dyrare kollektivtrafik. Enligt statistik från organisationen Bussföretagen så har Kalmar län landets högsta kostnader för kollektivtrafik, utslaget per resa. Maasing hävdar att Kalmar län kommer att behålla den platsen under de kommande åren. En grupp där bland andra bussföretagen, organisationen Sveriges Kommuner och Landsting och Trafikverket ingår har tagit fram rekommendationer för hur kollektivtrafikavtal ska utformas. Kalmar län har valt att frångå rekommendationerna på flera punkter.
Den stora skillnaden handlar om hur stor frihet, och hur stort ansvar de operatörer som vinner upphandlingarna ska ha.
I rekommendationerna talas om en modell där bussföretagen sätter upp förslag på hur linjer ska dras, och tidtabeller utformas. Förslaget ska godkännas av politikerna. Det blir operatörerna som får ansvaret för marknadsföringen av kollektivtrafiken. I gengäld baseras en del av ersättningen på hur resandet utvecklas. Förespråkarna hävdar att det är en modell där trafiken optimeras så att det blir mest möjliga antal resande, till lägsta möjliga kostnad.
I Kalmar län vill politikerna och KLT sätta tidtabeller och linjer. Operatörerna får betalt för de resor som utförs.
– Antingen har KLT inte brytt sig om att läsa och förstå rekommendationerna, eller så har man valt att ställa sig vid sidan om dem, skriver Maasing i ledare.
Kalmar läns krav på biogas. Maasing menar att politikerna gör fel som binder upp sig vid ett energislag:
– Självklart kan de ställa hårda miljökrav, och kräva att bussarna drivs fossilbränslefritt. Det går att förena med hårda viten om företagen inte lever upp till vad de lovat. Peka politikerna ut en enskild teknik riskerar man att missa den tekniska utveckling som pågår inom flera olika energislag, säger han till VT.
Han är överhuvudtaget skeptisk till biogas som drivmedel i bussar.
– Det skulle vara mer energieffektivt att använda biogasen för att framställa el. Det skulle räcka till att driva tre eldrivna bussar.