– Det är en partsinlaga. Bussföretagen vill göra lite som de vill. Det vanliga vid en upphandling är väl att det är beställaren som ställer upp villkoren, svarar Ulf Nilsson när ledaren kommer på tal.
Varför har Kalmar valt att avvika från de rekommendationer som finns för trafikavtal?
– Det finns några önskemål från högsta politiska ort som gör att vi måste göra avsteg, säger trafikdirektör Carl-Johan Bodell.
Politikerna vill bland annat ha kontroll över biljettpriserna, men också över sträckorna. Farhågan är annars att trafiken ska koncentreras till tättbefolkade områden, och landsbygden överges.
Ulf Nilsson och miljöpartisten Akko Karlsson pekar på att ett stort antal operatörer är aktiva i länets kollektivtrafik. Då är det KLT och politikernas uppgift att sy ihop alla linjer till fungerande trafiksystem.
– Fick operatörerna mer frihet är risken att det sammanhängande systemet med anslutningar och noder skulle falla samman, säger Akko Karlsson.
Ulf Nilsson tycker att man ska uppgiften om Sveriges högsta kostnader med en nypa salt.
– Sveriges Kommuner och Landsting har försökt göra jämförelser, men sagt att det är väldigt svårt att få fram rättvisande siffror.
Både han och Akko Karlsson säger att kostnaderna för tågtrafiken i länet drar upp kostnaderna.
Kan det vara så att tåg inte är något för glest befolkade sträckor?
– Ta Västervik som exempel. Ska man få ner restiderna till Linköping till under timmen, då är tåg enda alternativet, svarar Ulf Nilsson.
Varför pekar ni ut biogas som drivmedel? Räcker det inte med att ställa krav på utsläpp, och att det ska var fossilfritt?
– Med biogasen kan vi ge den gröna näringen i länet ytterligare ett ben att stå på. Det finns ett sysselsättningargument, säger Ulf Nilsson.
Akko Karlsson säger att det finns ett moment 22: Ingen köper biogasfordon förrän det finns mackar. Ingen öppnar mack förrän det finns fordon.
– Då är det politikens uppgift att få igång utbyggnaden genom att utöva vår konsumentmakt.