De senaste fem, sex åren har antalet mc-förare ökat kraftigt i Sverige, vilket trafikpolisen Thomas Danielsson tror är en anledning till att olyckorna också har blivit fler.
– Många förare är dessutom ovana vid sina fordon och kan inte hantera det på rätt sätt. På sommaren är också trafikintensiteten hög ute på vägarna. Ett annat stort problem är att bilisterna ofta har svårt att hinna upptäcka motorcyklarna, till exempel vid stoppsignal eller när en bil ska göra vänstersväng.
Thomas Danielsson menar också att många mc-förare kör för långa sträckor i taget och att de därför tappar i koncentration.
– Det är väldigt viktigt att ta flera pauser när du kör motorcykel. Du måste också dricka mycket vatten. Annars riskerar du att att bli trött och göra misstag. Som mc-förare måste du hela tiden tänka dig för och vara säker på att bilarna ser vad du gör.
Thomas Danielsson tror dock inte att höga hastigheter är det största problemet med de många olyckorna.
– Tittar man på statistiken över hastighetsöverträdelser, så är inte mc-förare överrepresenterade, men naturligtvis blir skadorna desto större om du kraschar med en motorcykel i hög hastighet jämfört med en bil. Du är betydligt mer oskyddad när du kör mc, och därför råkar du oftare mycket mer illa ut.