Rapport: Tjustbanan kan bli lönsam

En nedbantad upprustning av Tjustbanan och Stångådalsbanan skulle kunna bli samhällsekonomiskt lönsam. Det hävdar en rapport beställd av Regionförbundet.

Att rusta upp Tjustbanan skulle trots allt kunna bli samhällsekonomiskt lönsamt, visar en rapport.

Att rusta upp Tjustbanan skulle trots allt kunna bli samhällsekonomiskt lönsamt, visar en rapport.

Foto: Karin Hertz/arkiv

Trafik2015-09-03 14:55

I våras läckte uppgifter från en utredning som gjorts av Trafikverket ut. Att rusta upp Stångådalsbanan och Tjustbanan så att man kunde uppnå attraktiva pendlingstider skulle aldrig kunna bli samhällsekonomiskt lönsamt. Bäst lönsamhet fanns i att enbart satsa på upprustade vägförbindelser från Kalmar län till Linköping.

– Vi tyckte att utredningen verkade baseras på några sakfel, säger Harald Hjalmarsson (M), vice ordförande i Regionstyrelsen.

Därför beställdes en ny utredning från Kalmar län. Den är gjord av samma konsultföretag som Trafikverket anlitat, och man använder samma modeller för att göra samhällsekonomiska analyser som Trafikverket.

Däremot presenterar man en enklare upprustning av järnvägsnätet. För Tjustbanans del innebär det att man inte ändrar sträckningen, utan nöjer sig med att räta ut kurvor, helsvetsa vissa sträckor, minska antalet övergångar och att elektrifiera sträckan. Restiden mellan Västervik och Linköping skulle minska med 20 minuter till en timme och 24 minuter.

Det betyder att drömmen om restider under timmen – i Trafikverkets kalkyl hade man kommit ner till 48 minuter – inte kommer att besannas.

– Men enligt de beräkningarna kommer man ändå att få en stor uppgång i resandet.

Ännu viktigare är att kostnaderna sjunker kraftigt, och samhällsvinsterna med bland annat kortare restider och minskade utsläpp, kommer att bli större än kostnaderna.

– Det är avgörande när vi ska möta Trafikverket i kommande möten, säger Harald Hjalmarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om