Tid att tycka till om E22

Ombyggnaden av E22 fortsätter. Från och med i dag kan man se vägplanen för sträckan Nygård-Bälö.

E22 mellan Nygård och Gladhammar ska bli säkrare med mötesseparerad väg. Vägavsnittet är speciellt - det går genom ett kuperat område. Som bilist färdas man genom avsnitt med sprängt berg och ibland med utsikt från ovan över odlingslandskapet. Ofta är körsikten för bilisten begränsad på grund av backkrön. Ett annat mål med projektet är att minska antalet utfarter på vägen.

E22 mellan Nygård och Gladhammar ska bli säkrare med mötesseparerad väg. Vägavsnittet är speciellt - det går genom ett kuperat område. Som bilist färdas man genom avsnitt med sprängt berg och ibland med utsikt från ovan över odlingslandskapet. Ofta är körsikten för bilisten begränsad på grund av backkrön. Ett annat mål med projektet är att minska antalet utfarter på vägen.

Foto: Fotograf saknas!

Trafik2014-11-18 08:50

Från Nygård i Oskarshamns kommun upp till Verkebäck i Västerviks kommun är det fortfarande inte mötesfri väg. Nu kan man se hur Trafikverket vill bygga om en deletapp av den sträckan. När man moderniserar vägen arbetar man sig norrut från Oskarshamns kommun. Etappen börjar i Nygård och går upp till Bälö, strax norr om kommungränsen.

Det är en kuperad vägsträcka.

– Vi har arbetat för att få till en så bra trafikrytm som möjligt med 2+1-sträckorna, säger Mikael Hårrskog, projektledare.

Sträckan går inte genom några tätorter, däremot finns några korsningar som man ta ställning till. I några fall flyttas korsningarna.

Allmänheten har möjlighet att yttra sig om vägplanen fram till den 12 december. Efter att vägplanen fastställts så kommer arbetat med att upphandla en entreprenör att börja.

När blir det byggstart?

– Vi har finansiering under 2016–2017, svarar Mikael Hårrskog.

Redan om några månader ska vägplanen för nästa etapp, från Bälö till Gladhammar, var klar. Förmodligen blir det yttrandetid någon gång i januari–februari. Den tredje och sista etappen, Gladhammar–Verkebäck, däremot kommer att dröja. Det är kanske den mest omfattande. Där är det tal om att ändra vägsträckningen.

– Sommaren 2015 ska vi ha fattat beslut om vilken vägkorridor vi ska välja för etappen. Därefter börjar vi med detaljplaneringen, säger Mikael Hårrskog.

I Trafikverkets långtidsplanering ligger byggstarten i tidsperioden 2020 – 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om