Indexet mäter antalet skadade och dödade i olyckor i förhållande till antalet kommuninvånare.. Desto lägre andel som drabbats desto högre placering i index. På första plats hamnade 23 kommuner som inte hade någon skadad eller omkommen i trafiken på kommunala vägar. På sista plats hamnade Malmö. En av de viktigaste parametrarna för att få färre skadade är att hastighetsbegränsningarna hålls
– Kommunerna kan påverka att hastigheterna hålls genom fysiska åtgärder som cirkulationsplatser eller gupp. Det är också viktigt att anpassa hastigheten till vägarnas standard, säger Rickard Coisini, kommunikationsansvarig för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i ett pressmeddelande.
Under år 2012 skadades eller dödades 23 034 personer på de vägar som kommunerna i Sverige ansvarar för.
– Ny forskning visar att chaufförer som dricker kaffe är risken att krocka 63 procent mindre, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil i pressmeddelandet.
Statistiken bygger på polis-och sjukhusrapporterad data ur den nationella olycksdatabasen STRADA som administreras av Transportstyrelsen.