Brister på turistbyråns hemsida

Västerviks turistbyrå är dålig på att informera kring boenden eller aktiviteters tillgänglighet för personer med funktionshinder på deras hemsida. Det visar assistansbolaget Humanas nya undersökning.

Många stannar hemma under semerstern för att det inte finns någon information på nätet.

Många stannar hemma under semerstern för att det inte finns någon information på nätet.

Foto: Anders Steiner Anders Steiner

Turistbyråer2014-06-30 07:00

Assistansbolaget Humana gjorde undersökningen på grund av påtryckningar från sina kunder som inte hittade några alternativ till boende eller aktiviteter för funktionshindrade på nätet.

– Många av våra kunder valde att stanna hemma under semestern för att det inte fanns någon information på turistbyråernas hemsidor. De har varken tid eller ork att leta efter tillgängliga alternativ, säger Jonatan Arenius som är tillgänglighetsansvarig på Humana.

I studien undersökte Humana om det fanns en flik med information kring tillgängligheten eller en samlad information med aktiviteter, evenemang eller boende på turistbyråns hemsida.

– Vi sökte manuellt med sökfunktionen och i Västervik är det väldigt snålt bland valmöjligheterna faktiskt, vi får knappt upp något i sökrutan.

Men det är inte bara Västervik som brister i tillgänglighetsinformationen på nätet. Ingen av de granskade turistbyråerna i Kalmar län har information om vilka boenden eller aktiviteter som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Turistbyrån i Västervik tycker det är viktigt att informationen ska finnas på nätet, dock ser det inte bra ut i nuläget.

– Att kryssa i funktionshinder i sökmotorn fungerar inte, tyvärr. Den har legat nere länge och är numera ett supportärende som vi hoppas ska lösas snart, säger turistbyråansvariga My Johansson.

Men det finns hjälp att få.

– Man kan alltid ringa till oss så hjälper vi till att svara på frågor kring bokningar och platser man kan besöka.

Läs mer i tidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om