Nu Ă€r dödliga korsningen borta – kostade 20 miljoner

Tio Är och ett dödsfall senare har olyckskorsningen med jÀrnvÀgen mellan Ukna och Falerum, byggts bort. Notan landar pÄ drygt 20 miljoner.

Den hÀr bilden togs sommaren 2022, pÄ jÀrnvÀgskorsningen vid Svenserum. Förutom bommar har den ocksÄ större utrymme dÀr bilar och lastbilar kan stÄ innan man passerar jÀrnvÀgen. Nu kan bilar Äka pÄ grusvÀgen hit, och slippa korsa Finntorpskorsningen.

Den hÀr bilden togs sommaren 2022, pÄ jÀrnvÀgskorsningen vid Svenserum. Förutom bommar har den ocksÄ större utrymme dÀr bilar och lastbilar kan stÄ innan man passerar jÀrnvÀgen. Nu kan bilar Äka pÄ grusvÀgen hit, och slippa korsa Finntorpskorsningen.

Foto: Victor Bomgren

Ukna2023-05-24 21:00

Sedan 2013 har tre allvarliga tillbud och tvĂ„ olyckor intrĂ€ffat pĂ„ den obevakade jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngen vid Finntorp mellan Ukna och Falerum. 

Sikten vid jÀrnvÀgskorsningen i Finntorp, fotograferad 2022. En utredning efter dödsolyckan 2019 visade att tÄgets siktstrÀcka frÄn kurvan var för kort, liksom utrymmet mellan vÀg och jÀrnvÀg. Det Àr helt enkelt inte möjligt att köra sÄ nÀra vÀgen man behöver för fri sikt, utan att blockera spÄret.
Sikten vid jÀrnvÀgskorsningen i Finntorp, fotograferad 2022. En utredning efter dödsolyckan 2019 visade att tÄgets siktstrÀcka frÄn kurvan var för kort, liksom utrymmet mellan vÀg och jÀrnvÀg. Det Àr helt enkelt inte möjligt att köra sÄ nÀra vÀgen man behöver för fri sikt, utan att blockera spÄret.

Den 25 januari 2013 passerade en lastbil tĂ€tt framför tĂ„get. 

Den 22 februari 2015 körde ett tÄg pÄ en traktor med snöplog. Det var Tommy Uppsale som satt i traktorn

– Korsningen Ă€r totalt livsfarlig. Det Ă€r bara tur att det inte har hĂ€nt mer dĂ€r, sa han 2021.

Den 27 januari 2018 var en bil nĂ€ra att bli pĂ„körd. 

Den 7 april samma Är var ett tÄg Äterigen nÀra att köra pÄ en bil.

Den 23 januari 2019 körde ett 79 ton tungt tĂ„g in i en bil i knappt 100 kilometer i timmen. 

Föraren, en man i 30-Ă„rsĂ„ldern, omkom. 

Niklas och Jeanette Walter bor precis vid olyckskorsningen. De var hemma nĂ€r olyckan skedde 2019. 

– Klockan 15 varje dag kommer det ett tĂ„g. Det Ă€r ungefĂ€r nĂ€r jag brukar komma hem med barnen frĂ„n dagis. DĂ„ kör man vĂ€ldigt sakta, berĂ€ttade Jeanette förra Ă„ret. 

Snöröjaren Tommy Uppsale blev pÄkörd i sin traktor vid Finntorps plankorsning 2015. Han beskriver korsningen som livsfarlig: Eftersom marken lutar, kan bilen vid halka glida ner mot spÄret - men stannar man lÀngre upp i backen ser man inte tÄget.
Snöröjaren Tommy Uppsale blev pÄkörd i sin traktor vid Finntorps plankorsning 2015. Han beskriver korsningen som livsfarlig: Eftersom marken lutar, kan bilen vid halka glida ner mot spÄret - men stannar man lÀngre upp i backen ser man inte tÄget.

En utredning efter dödsolyckan visade att tĂ„gets siktstrĂ€cka frĂ„n kurvan var för kort. LikasĂ„ var utrymmet mellan vĂ€g och jĂ€rnvĂ€g för kort. 

Det Ă€r helt enkelt inte möjligt att köra sĂ„ nĂ€ra vĂ€gen man behöver för fri sikt, utan att blockera spĂ„ret. 

I mars 2022 började Trafikverket bygga en grusvĂ€g parallellt med jĂ€rnvĂ€gen och UknavĂ€gen, bort till överfarten vid Svenserum ungefĂ€r 1,5 kilometer nĂ€rmare Falerum. DĂ€r finns bĂ„de bommar och ett lĂ€ngre utrymme mellan vĂ€g och jĂ€rnvĂ€g. 

– Det Ă€r öppet för bilar att köra dĂ€r nu, berĂ€ttar Diana Pallant. 

Familjen Walter bor precis intill Finntorpskorsningen. Trafikverkets arbete med att bygga bort korsningen och dra en grusvÀg till den sÀkrare korsningen i Svenserum, som inleddes 2022, var efterlÀngtat.
Familjen Walter bor precis intill Finntorpskorsningen. Trafikverkets arbete med att bygga bort korsningen och dra en grusvÀg till den sÀkrare korsningen i Svenserum, som inleddes 2022, var efterlÀngtat.

Hon Ă€r Ă„tgĂ€rdsbestĂ€llare pĂ„ Trafikverket. Hon berĂ€ttar att den nya vĂ€gdragningen föregicks av ett sort utredningsarbete. MĂ„nga parter – Trafikverket, lĂ€nsstyrelsen, markĂ€gare – skulle samsas om en Ă„tgĂ€rd.

– Samtidigt Ă€r det ganska svĂ„r terrĂ€ng, konstaterar hon. 

JÀrnvÀgskorsningen i Finntorp, fotograferad 2022.
JÀrnvÀgskorsningen i Finntorp, fotograferad 2022.

Lite efterarbete Ă„terstĂ„r och totalkostnaden Ă€r inte faststĂ€lld. Men för bĂ„de Finntorp, och den nĂ€rliggande korsningen Gruvdalen dĂ€r man gjort flera siktförbĂ€ttrande Ă„tgĂ€rder, Ă€r notan uppe i 20,5 miljoner. 

Trots att den planerade kostnaden var 15 miljoner kronor Ă€r det inget sĂ€rskilt som fĂ„tt kostnaderna att dra ivĂ€g. Arbetet har helt enkelt blivit mer omfattande Ă€n man rĂ€knade med. 

Det Ă€r ganska fĂ„ personer som kör dĂ€r. Är det vĂ€rt kostnaden? 

– FrĂ„gan blir dĂ„ hur mycket det Ă€r vĂ€rt att skydda ett liv, sĂ€ger Diana Pellant, och hĂ€nvisar till dödsolyckan 2019. Hon fortsĂ€tter: 

– Jag har alltid tyckt att Finntorp Ă€r en av de farligaste korsningarna vi har. Det Ă€r skönt att bli av med den.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!