Sedan 2013 har tre allvarliga tillbud och tvÄ olyckor intrÀffat pÄ den obevakade jÀrnvÀgsövergÄngen vid Finntorp mellan Ukna och Falerum.
Den 25 januari 2013 passerade en lastbil tÀtt framför tÄget.
Den 22 februari 2015 körde ett tÄg pÄ en traktor med snöplog. Det var Tommy Uppsale som satt i traktorn.
â Korsningen Ă€r totalt livsfarlig. Det Ă€r bara tur att det inte har hĂ€nt mer dĂ€r, sa han 2021.
Den 27 januari 2018 var en bil nÀra att bli pÄkörd.
Den 7 april samma Är var ett tÄg Äterigen nÀra att köra pÄ en bil.
Den 23 januari 2019 körde ett 79 ton tungt tÄg in i en bil i knappt 100 kilometer i timmen.
Föraren, en man i 30-ÄrsÄldern, omkom.
Niklas och Jeanette Walter bor precis vid olyckskorsningen. De var hemma nÀr olyckan skedde 2019.
â Klockan 15 varje dag kommer det ett tĂ„g. Det Ă€r ungefĂ€r nĂ€r jag brukar komma hem med barnen frĂ„n dagis. DĂ„ kör man vĂ€ldigt sakta, berĂ€ttade Jeanette förra Ă„ret.
En utredning efter dödsolyckan visade att tÄgets siktstrÀcka frÄn kurvan var för kort. LikasÄ var utrymmet mellan vÀg och jÀrnvÀg för kort.
Det Àr helt enkelt inte möjligt att köra sÄ nÀra vÀgen man behöver för fri sikt, utan att blockera spÄret.
I mars 2022 började Trafikverket bygga en grusvÀg parallellt med jÀrnvÀgen och UknavÀgen, bort till överfarten vid Svenserum ungefÀr 1,5 kilometer nÀrmare Falerum. DÀr finns bÄde bommar och ett lÀngre utrymme mellan vÀg och jÀrnvÀg.
â Det Ă€r öppet för bilar att köra dĂ€r nu, berĂ€ttar Diana Pallant.
Hon Ă€r Ă„tgĂ€rdsbestĂ€llare pĂ„ Trafikverket. Hon berĂ€ttar att den nya vĂ€gdragningen föregicks av ett sort utredningsarbete. MĂ„nga parter â Trafikverket, lĂ€nsstyrelsen, markĂ€gare â skulle samsas om en Ă„tgĂ€rd.
â Samtidigt Ă€r det ganska svĂ„r terrĂ€ng, konstaterar hon.
Lite efterarbete ÄterstÄr och totalkostnaden Àr inte faststÀlld. Men för bÄde Finntorp, och den nÀrliggande korsningen Gruvdalen dÀr man gjort flera siktförbÀttrande ÄtgÀrder, Àr notan uppe i 20,5 miljoner.
Trots att den planerade kostnaden var 15 miljoner kronor Àr det inget sÀrskilt som fÄtt kostnaderna att dra ivÀg. Arbetet har helt enkelt blivit mer omfattande Àn man rÀknade med.
Det Ă€r ganska fĂ„ personer som kör dĂ€r. Ăr det vĂ€rt kostnaden?
â FrĂ„gan blir dĂ„ hur mycket det Ă€r vĂ€rt att skydda ett liv, sĂ€ger Diana Pellant, och hĂ€nvisar till dödsolyckan 2019. Hon fortsĂ€tter:
â Jag har alltid tyckt att Finntorp Ă€r en av de farligaste korsningarna vi har. Det Ă€r skönt att bli av med den.