Klirr i kassan för besöksnäringen

Att stora evenemang som Hojrock och Visfestivalen genererar inkomster till turistekonomin, det vet alla. Men hur mycket? Många, många miljoner, visar en undersökning som Västervik Framåt genomfört.

Hasselörodden. Stora evenemang genererar stora pengar.

Hasselörodden. Stora evenemang genererar stora pengar.

Foto: Ilkka Ranta

Undersökning2015-03-26 08:00

Västervik Framåt har undersökt de turistekonomiska inkomster – alltså de inkomster som evenemangsbesökare skapar för bland annat handel, hotell och krögare – som genererades under fjolårets Hojrock och visfestival.

Hojrocksbesökarna gav en inkomst på nära 25 miljoner kronor, och Visfestivalen närmare 15 miljoner. Totalt ger det 40 miljoner kronor till handel, krögare och serviceföretag i Västervik.

– Det är fantastiska siffror som visar betydelsen av stora evenemang, säger Johan Öhrling Elltorp, evenemangssamordnare på Västervik framåt AB.

Siffran som sådan kan vara svår att skatta. Är 40 miljoner ett väntat resultat – eller till och med högre? Enligt Johan Öhrling Elltorp bör det vara något högre än det nationella genomsnittet för evenemang, sett till vad besökare i genomsnitt spenderar per dag.

Mest spenderade Hojrocksbesökarna, i snitt 4436 kr per person, besökarna till Visfestivalen var mer återhållsamma och spenderade 3057 kr. Men då har Västervik Framåt endast undersökt vad besökarna i ruinen spenderat, inte de mereffekter som evenemanget skapar, såsom folkfest på stan.

– Siffran för Visfestivalen kan i verkligheten vara högre. Festligheterna under festivalveckan har inte en lika tydlig början och slut som Hojrock, och kan därför vara svårare att mäta, säger evenemangssamordnaren.

Enkäten visar dessutom att besökarna varit väldigt nöjda. När de skattar sin upplevelse på en sjugradig skala, hamnar snittet på strax över sex.

– Bättre betyg går knappast att få, säger Johan Öhrling Elltorp.

Nöjda besökare innebär att Västervik får gratis marknadsföring. 95 procent av besökarna uppger att det är ”väldigt sannolikt” att de besöker Västervik igen, och att de gärna rekommenderar vänner och bekanta att besöka Västervik.

– Det betyder oerhört mycket för marknadsföringen av Västervik och för vårt varumärke som sommarstad. Idag handlar marknadsföring inte bara om att köpa reklamplats, mycket sker mun till mun och via sociala medier, säger Johan Öhrling Elltorp.

Undersökningen genomfördes via en enkät som skickades ut till tidigare besökare. Resultatet har presenterats för kommunens evenemangsnätverk. Intresserade kan läsa den på Västervik Framåts hemsida, vastervikframat.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om