Kunder besvikna på fibernätet

Ständigt driftsstörningar i kommunens fibernät upprör många Västerviksbor. Västervik miljö & energi beklagar strulet – och utlovar bättring.

Fibernätet fungerar inte alltid som det ska. Nu är kunderna upprörda.

Fibernätet fungerar inte alltid som det ska. Nu är kunderna upprörda.

Foto: Anders Wiklund/TT

Uppdaterad 15.372015-12-08 14:03

Sedan Lena Sandberg och hennes grannar i Jenny, i utkanten av Västervik, fick fiber i somras har de fått vänja sig vid regelbundna driftsstörningar. Senast under natten mot tisdagen försvann internet vid 01-tiden. Först vid 08-tiden kom ett sms om att internet skulle komma tillbaka klockan senare samma dag.

– Det har krånglat mycket, konstaterar Lena Sandberg.

Flera av hennes grannar har också reagerat, liksom andra Västerviksbor. På Facebooksidan för Jenny Egnahemsförening, liksom på Västervik miljö & energis Facebooksida, vädrar många sitt missnöje med situationen. ”Djupt besviken på det kommunala fibernätet och hur det sköts och fungerar. Absolut inte värt den ekonomiska investeringen”, skriver en kund. En annan berättar om att han haft nio avbrott sedan i februari, och att det är det sämsta han upplevt när det kommer till leveranssäkerhet.

Christoffer Schmidt, kundservicechef, bekräftar att Västervik miljö & energi fått ta emot många klagomål från irriterade kunder. Han beklagar de många driftsstoppen.

– Vi tycker att det här är jättetråkigt. Det här är inte den kvaliteten vi vill leverera.

En orsak till problemen är att fibernätet har dålig redundans, vilket enkelt uttryckt betyder att man har ett dåligt backup-system när någon kabel går sönder. I dag går fibern genom två kablar, som ligger jämte varandra. Driftsstoppet under tisdagen berodde på att en kabel plöjts av i samband med ett underhållsarbete av Trafikverket.

I januari ska systemet ha kompletterats med ännu en kabel, och i mars med en tredje, som kommer från annan ort i stället för från Stockholm. På så sätt täcker blir systemet mindre sårbart.

Kommunen planerar i samarbete med företaget som levererar fibern att ge kunderna som drabbats av driftsstörningarna någon slags kompensation.

Vad gäller dagens problem är fiberleveransen tillbaka sedan 14.45.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om