Inte nog med att amerikanska restauranger har tampats med nedstÀngningar och osÀkra arbetsvillkor för sina anstÀllda under covidpandemin. Nu befinner de sig ocksÄ mitt i en nationell ketchupkris.
Redan förra sommaren rapporterades om brist pÄ det flytande röda guldet, sedan smittskyddsmyndigheten CDC avrÄtt frÄn sittande middagar pÄ restaurang och i stÀllet uppmuntrade mer smittovÀnliga alternativ som hÀmtmat.
Dyrare sÄs
I och med det har ketchupflaskorna spelat ut sin roll, samtidigt som efterfrÄgan pÄ engÄngsförpackningar har exploderat. Priset pÄ de smÄ paketen rapporteras ha gÄtt upp med 13 procent sedan januari förra Äret och ketchupjÀtten Heinz har inte hunnit med i svÀngarna.
För restaurangĂ€garen Chris Fuselier i Denver har arbetsdagarna förvandlats till en kamp för att locka kunder â och hitta ketchup. Det har gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att han plockar pĂ„ sig förpackningar nĂ€r han besöker snabbmatskedjor och tar med dem till sin sportbar.
ââOm du hade frĂ„gat mig för 18 mĂ„nader sedan om jag skulle oroa mig för ketchupbrist hade jag trott att du var galen, sĂ€ger han till CNN.
Andra restauranger försöker hitta lösningar som att hÀlla upp sÄsen i smÄ koppar eller genomsöka stormarknader i jakt pÄ andrahandsalternativ.
Tusentals ton
Ketchup Ă€r en av hörnstenarna i USA:s matkultur. Den söta tomatsĂ„sen Ă€r det mest populĂ€ra flytande tillbehöret pĂ„ restaurangborden och förra Ă„ret sĂ„ldes omkring 300 000 ton till matstĂ€llen i USA, enligt analysföretaget Euromonitor. Ănnu mer Ă€ts hemma och 2020 översteg ketchupförsĂ€ljningen i butikerna en miljard dollar, en ökning med 15 procent jĂ€mfört med Ă„ret innan, enligt Euromonitor.
Heinz stÄr för nÀstan 70 procent av USA:s sammanlagda ketchupproduktion. Företaget har vidtagit ÄtgÀrder men meddelade nyligen att efterfrÄgan pÄ smÄ engÄngsförpackningar fortfarande överstiger tillgÄngen.
Företaget hoppas dock kunna öka produktionen med 25 procent och tillverka 12 miljarder pÄsar ketchup pÄ ett Är. Dessutom har Heinz utvecklat en behÄllare som ska kunna servera tomatsÄsen till sittande gÀster utan att de behöver röra vid den.
Desperat jakt
Men det Àr inte bara restauranger som har fÄtt sadla om till hÀmtmatstÀllen som kÀmpar. Till och med snabbmatskedjor som Àr vana att jobba med engÄngsförpackningar Àr drabbade.
Long John Silverâs, som har nĂ€stan 700 restauranger med friterad fisk i fokus, försöker hitta nya leverantörer och uppger att man har lagt omkring en halv miljon dollar extra pĂ„ de smĂ„ sĂ„spaketen som Ă€r dyrare Ă€n ketchup i bulk.
ââAlla dĂ€r ute försöker fĂ„ tag i ketchup, sĂ€ger marknadschefen Stephanie Mattingly till The Wall Street Journal som var först med att rapportera om krisen.