Personliga möten och filmer årets kampanjtrend

Med sociala medier har de politiska partierna fått nya verktyg i valrörelsen. Nu är lokala valfilmer en realitet.

Välkomnar. Det är svårt att missa Moderaternas lokala kampanj Västervik Tillsammans. Vid Ljungheden möts trafikanterna av Harald Hjalmarsson.

Välkomnar. Det är svårt att missa Moderaternas lokala kampanj Västervik Tillsammans. Vid Ljungheden möts trafikanterna av Harald Hjalmarsson.

Foto: Anders Steiner

Valkampanjer2014-08-28 09:30

Ett kommunalråd som eftertänksamt vandrar i ett vetefält i norra Tjust, eller socialisternas Johannes Regell stridsberedd i karatedräkt. I den här valrörelsen visar flera politiker prov på nya sidor i lokalproducerade valfilmer.

Socialisterna har lanserat sina toppkandidater till fullmäktige i varsin film. Till hjälp har de haft dokumentärfilmaren Nadine Aneröd. För Johannes Regell har det varit en balansgång:

– Jag tycker inte om den personfixering som har blivit i politiken.

I filmerna visar kandidaterna upp sig när de utövar sina fritidsintressen – det fiskas, joggas och spelas tv-spel. Regell tycker ändå att det politiska budskapet hela tiden finns i förgrunden.

Socialdemokraternas valledare Gunnar Jansson lyfter fram en annan kampanjmetod:

– I år genomför vi fler personliga samtal, genom dörrknackning och telefonsamtal än tidigare. Partiet centralt har satt upp ett mål att vi ska nå 1,75 miljoner i Sverige. Det är uppdelat i lokala mål.

Det parti som tagit det största lokala greppet är kanske Moderaterna med kampanjen Västervik Tillsammans. Redan på infarten möts den som kommer till Västervik av en vepa där kommunalrådet Harald Hjalmarsson hälsar välkommen till "vackra, vänliga Västervik".

LÄS MER I TORSDAGSTIDNINGEN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om