100 inställda tåg i juli

I juli ställdes nästan en av fyra turer in på Tjustbanan på sträckan Västervik-Linköping. - Det här har varit en av de värsta somrarna, säger Anders Nyberg, affärschef på Veolia transport som kör tågen.

Foto:

Västervik2011-08-04 12:58

Varje vardag avgår åtta tåg från Västervik. Lika många turer lämnar Linköping. Och 100 av totalt 456 avgångar ställdes in i juli, ett bortfall på cirka 22 procent.

I går var det dags igen. 05.45-tåget från Linköping avgick inte. Fordonet fick ett akutfel strax innan avgång, enligt Anders Nyberg. Och det fanns inget reservtåg att sätta in, för de andra fordonen var på reparation sedan tidigare.

- Det har varit mycket fel på de tågen som togs i drift i juni förra året. Det är ett vanligt problem innan de blivit ordentlig inkörda, säger Nyberg.

Veolia kan ersätta trasiga tåg med de sex tåg som går på Stångådalsbanan. Men i går var även de på reparation.

Under torsdagen var samtliga fordon lagade. Och Nyberg menar att de överlag har gått bra.

Största problemet är istället de återkommande signalfelen som Trafikverket ansvarar för.

- Det är under all kritik. Trafikverket måste hitta en annan lösning. Tjustbanan är den enda tågsträckan i Sverige som använder det här gamla systemet.

Miljöpartiet i Kalmar län har också tröttnat. De kräver att SJ och Trafikverket moderniseras efter den senaste tidens tågkaos som lett till förseningar och inställda tåg i länet.

Miljöpartiet vill rusta upp järnvägsnätet genom att ge minst tre miljarder extra årligen till Trafikverket, så att bland annat Stångådalsbanan skulle kunna underhållas bättre. Det skriver de regionala språkrören Elisabeth Wanneby, Akko Karlsson och Jonas Löhnn i miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om