Det är Transdev, tidigare Veolia, som kör KLT:s tågtrafik på entreprenad och när tågen ställs in är det Transdev som ansvarar för att ersätta dem med bussar. Marie-Louise Arnell är affärsområdeschef med ansvar för Östergötland på Transdev och hon säger att de hade en väldigt låg regularitet på tågen i april. Det finns tre banor med tågtrafik i området: Tjustbanan mellan Västervik och Linköping, Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar och Bockabanan mellan Oskarshamn och Nässjö. På Bockabanan har det varit en mörk vår, tågmässigt sett.
– Där har vi inte haft mer än två dagars tågtrafik sedan i januari, vi har fått ersätta trafiken med buss, säger Marie-Louise Arnell.
När tågen inte räcker till för att köra alla banor tittar man på var det är enklast att ersätta dem med buss. Och jämfört med Stångådalsbanan är Tjustbanan relativt enkel att ersätta. Där förlorar man inte mycket tid när tågen ersätts.
– Mellan Linköping och Kalmar går det mycket snabbare med tåg än på landsvägen och tyvärr blir det på bekostnad av Tjustbanan och Västervik.
KLT och Transdev har möten om hur man kan göra tågtrafiken mer hållbar men Marie-Louise Arnell säger att det inte handlar om dåligt underhåll utan tekniska problem som uppstått. Och i dagsläget är många av de elva tågen inne på verkstaden. Transdev har kontrakt med Bussakuten som de beställer ersättningsbussar igenom. Men ibland är det svårt att få tag i fordon.
– I dag (läs onsdag, reds anm.) var det supersvårt, alla bussarna var uppbokade till en fotbollsmatch i Stockholm. Men ofta lyckas vi. Om det är akuta fel så kanske vi inte lyckas få bussen på plats direkt, men det är väldigt få gånger som vi fått hänvisa till nästa avgång.
Det är inte gratis att åka med en ersättningsbuss, man ska ha en biljett. Ändå finns det i dag inget sätt att ta betalt på bussarna och om man som passagerare tänkt lösa biljett direkt på tåget blir resan med andra ord kostnadsfri. Marie-Louise Arnell säger att de förlorar mycket pengar på ersättningstrafiken men säger också att hon inte hoppas att någon sätter det i system att åka gratis på bussarna. Hur mycket pengar de förlorar vet hon inte.
– Vi nekar ingen att åka med om de inte har biljett men de flesta har biljetter, många ska resa vidare. Det är ett bättre system för betalningen på gång.