140 inställda tåg sedan starten i juni

Den 15 juni övertog Veolia ansvaret för tågtrafiken mellan Västervik och Linköping. Sedan dess har nära 140 tåg ställts in. - Varför går tågen aldrig som de ska? rasar nu många resenärer som gång efter annan trots tågbiljett hamnar på en buss.

Sedan Veolia tog över trafiken den 15 juni i år har nära 140 tåg mellan Västervik och Linköping ställts in och fått ersättas med buss. Foto: Lisa Olaison

Sedan Veolia tog över trafiken den 15 juni i år har nära 140 tåg mellan Västervik och Linköping ställts in och fått ersättas med buss. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-09-16 00:06
I dag börjar alltfler välja att ta bussen till och från Linköping.- Den går alltid och man kan vara säker på att komma fram på utsatt tid, säger en tidigare flitig tågresenär till VT.Det är Kalmar Läns Trafik AB (KLT) och Östgötatrafiken som tillhandahåller tågen som trafikerar sträckan Västervik-Linköping. Tågoperatören Veolia kör tågen och ansvarar för underhåll och service av fordonen.Veolia fick en maximalt oturlig start i samband med en omfattande motorbrand på ett av sina fem tåg redan de första veckorna. 13 av 222 tågavgångar fick ställas in under de två juniveckorna. Det brunna tåget står ännu i mitten av september kvar på verkstad.- Motorbranden påverkade hela juli. 34 av 448 tågavgångar, sju procent, fick ställas in och ersättas med buss, säger informationschef Sylvia Rydström på Östgötatrafiken.Augustisiffrorna blev rent katastrofala. Dels beroende på motorbranden i juni och dels orsakat av att ännu ett tåg slogs ut i en kollision med en ko. Även det tåget står ännu på verkstad med sönderslaget underrede.I augusti ställdes 20 procent, var femte tåg, in på sträckan Västervik-Linköping. 84 av 436 avgångar.- Av de 84 inställda tågen var det 24 bara inom en tredagarsperiod, säger Sylvia Rydström.Plötsligt fattades det alltså två tåg av fem för Veolia. 40 procent av tågen stod utslagna.- Om allt går som det ska kan vi klara oss med tre tåg, men vid minsta störning blir det problem direkt. De tre kvarvarande tågen får också gå mycket hårdare och riskerar därmed att drabbas av mer skador och fel, säger Sylvia Rydström.- Helt klart har det varit besvärligt för både Veolia och oss. Det har varit maximal otur. Men framför allt är det beklagligt för alla resenärer som börjar tappa tilltro till tåget som miljövänligt och pålitligt transportmedel.Sylvia Rydström vill också framhålla att själva järnvägen, Tjustbanan, är en hårt sliten bana från 1800-talet som i sig orsakar skador på tågen.- Det har varit en hel del problem med bland annat växlar. Eftersom det är enkelbana, och tågen kan mötas endast på ett fåtal platser, påverkar minsta lilla försening övriga tåg så otroligt mycket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om