150 000 kronor till Tjustbanan

Regionförbundet går med på att skjuta till 150 000 kronor till ytterligare en dubbeltur med biogaståg.

Västervik2005-12-08 00:25
Västerviks kommun har under hösten gjort framstötar i Kalmar och östergötlands län för att få till stånd ytterligare en dubbeltur på Tjustbanan. Turen skulle köras med biogaståg, och den årliga kostnaden skulle ligga på 1,5 miljoner kronor.
Hittills har framgången varit blandad. Regionförbundet är beredd att ta på sig sin del av den tänkta finansieringen - 10 procent. En annan viktig finansiär har sagt nej: Östgötatrafiken anser sig inte ha råd att vara med, om inte bolagets huvudmän skulle skjuta till extrapengar. I upplägget skulle Östgötatrafiken stått för 15 procent av kostnaden.

- Vi har inte fått några skriftliga svar från de övriga men muntligt vet vi att Linköping och Åtvidaberg har sagt ja, säger Bruno Nilsson, utvecklingsledare i Västervik kommun.

Vad betyder Östgötatrafikens nej? Går det att hitta pengar på annat håll?
- Det vet vi inte än. Deras besked är färskt, och först väntar vi in besked från de andra parterna, säger Bruno Nilsson.
Kvar att ge besked är Kalmar Länstrafik som enligt planen ska bidra med 375 000 kronor.

Om finansieringen löser sig har Västerviks kommun en klar uppfattning om hur man vill förstärka tidtabellen med den nya dubbelturen.
- Det är bara att jämföra den nya tidtabellen med den gamla för att se var det finns stora luckor, säger Bruno Nilsson.

I klartext betyder det en tur på förmiddagen från Västervik till Linköping, och en eftermiddagstur i motsatt riktning. Bruno Nilsson påpekar att det kommer att finnas en mängd faktorer att ta hänsyn till när man börjar diskutera förändringar i tidtabellen.
- Man måste klara möten på Tjustbanan, det ska finnas plats på bangården i Linköping och trafiken ska passa mot trafiken på stambanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om