?2005 ser ljust ut?
I sådana och liknande ordalag beskriver 28 småföretag i Västervik sin syn på den närmaste framtiden. Det gör de i svaren på en enkät som VT skickat till drygt hundra småföretag i kommunen i januari.
I enkäten har vi frågat om utsikterna för den närmaste framtiden, om de berörs av den senaste tidens industrinedläggningar i kommunen, om hur de ser på samarbete med andra företag och hur livet som småföretagare ter sig.
Det går naturligtvis inte att dra några generella slutsatser av svar från totalt 37 företag, varav 28 ser en positiv utveckling, när vi har långt över tusen företag i kommunen. Kanske är det så att ett flertal av dem som valt att inte svara på enkäten är dem som inte ser ljust på framtiden. Men det vet vi inte.
De här 37 företagen finns dock och de är intressanta. De ger en viss spegling av företagslivet i kommunen. Svaren kommer från företag med mellan noll och 40 anställda. Ungefär hälften har upp till tio anställda, tre är ensamföretagare och resten har 11 anställda och däröver. Tillsammans representerar de närmare 400 arbetstillfällen i kommunen.
Svaren kommer från alla möjliga sorters företag med en viss övervikt för tjänsteföretag. Här finns till exempel rese- och transportföretag, flera plasttillverkare, hantverkare, konsulter, turistnäring, redovisningsbyråer, elektronikföretag och butiker.
I flera av de positiva svaren talas om planerade nyanställningar. En berättar om nyanställning nu i vinter som innebär att hon inte längre är ensamföretagare utan har fått en anställd. De som svarat från turistnäringen hoppas alla på en bra sommarsäsong, under förutsättning att vädret blir bra.
En företagare berättar att ett generationsskifte i företaget väntar inom kort varför man räknar med att nyanställa flera ingenjörer och samtidigt utvidga marknaden. En annan i plastbranschen räknar med en tioprocentig ökning av personalstyrkan under 2005 och en femtioprocentig ökning av omsättningen. En tredje skriver att man tror på en förstärkt lokal marknad. Andra skriver om utvidgad produktion i den befintliga organisationen.
15 av dem som svarat säger att de inte alls påverkas av de företagsnedläggningar och andra neddragningar i Västervik den senaste tiden. Tio påverkas lite eller mycket, bland dessa finns några underleverantörer till Electrolux. Bland resten finns både ett antal som uppger att de sett fördelar till exempel genom att det finns fler att tillgå för nyanställningar eller på annat sätt.
De flesta tar upp den indirekta påverkan, och som man ännu inte sett i sin verksamhet. I svaren finns en oro för den nedåtgående spiralen som kan innebära ytterligare befolkningsminskning och en allmän negativ attityd och hopplöshet. Men också en oro för att andra företag ska slås ut, framförallt Electrolux lokala underleverantörer som i sin tur är kunder hos lokala företag, och försämrad samhällsservice. ?Det sätter ner humöret och framtidstron?, ?vi är oroliga för sämre basservice på sikt?, ?vi märker en viss beslutsvånda kring investeringar i våra tjänster hos kunder? är några kommentarer
I svaren här kommer också fram behovet av stöd och uppbackning för befintliga företag så att de kan utvecklas trots negativa trender.
FAKTAFAKTASom småföretag räknas företag med under 50 anställda.
Andel som är ensamföretagare utan anställda: Kalmar län 61 %, Sverige 64 %
Andel som har 1-9 anställda: Kalmar län 34 %, Sverige 32 %
Andel som har sina kunder på den lokala marknaden: Kalmar län 70 %, Sverige 60 %
Andel som har sina kunder på den nationella marknaden: Kalmar län 19 %, Sverige 14 %
Andel vars största kund står för mindre än 50 % av omsättningen: Kalmar län 77 %, Sverige 70 %
Andel småföretagare som är 30 år eller yngre: Kalmar län 11 %, Sverige 6 %
Andel småföretagare som är 31-50 år: Kalmar län 44 %, Sverige 52 %
Andel småföretagare som är 51 år eller äldre: Kalmar län 45 %, Sverige 42 %
Andel som tror på en ökad omsättning inom 3 år: Kalmar län 45 %, Sverige 50 %
Andel som tror på fler anställda inom 3 år: Kalmar län 19 %, Sverige 21 %
Andel som ej vill att företaget ska växa: Kalmar län kvinnor 32 % och män 39 %, Sverige kvinnor 35 % och män 37 %
Källa: Nutek 2004
Andel som är ensamföretagare utan anställda: Kalmar län 61 %, Sverige 64 %
Andel som har 1-9 anställda: Kalmar län 34 %, Sverige 32 %
Andel som har sina kunder på den lokala marknaden: Kalmar län 70 %, Sverige 60 %
Andel som har sina kunder på den nationella marknaden: Kalmar län 19 %, Sverige 14 %
Andel vars största kund står för mindre än 50 % av omsättningen: Kalmar län 77 %, Sverige 70 %
Andel småföretagare som är 30 år eller yngre: Kalmar län 11 %, Sverige 6 %
Andel småföretagare som är 31-50 år: Kalmar län 44 %, Sverige 52 %
Andel småföretagare som är 51 år eller äldre: Kalmar län 45 %, Sverige 42 %
Andel som tror på en ökad omsättning inom 3 år: Kalmar län 45 %, Sverige 50 %
Andel som tror på fler anställda inom 3 år: Kalmar län 19 %, Sverige 21 %
Andel som ej vill att företaget ska växa: Kalmar län kvinnor 32 % och män 39 %, Sverige kvinnor 35 % och män 37 %
Källa: Nutek 2004
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!