25 procent av lärarna obehöriga

På friskolan Alphaskolan i Västervik finns inga vakanser på lärarsidan i början av höstterminen.– Men visst märker vi av lärarbristen, säger Marcus Ulmner, rektor.

Rektor. Marcus Ulmner är rektor på friskolan Alphaskolan i Västervik.

Rektor. Marcus Ulmner är rektor på friskolan Alphaskolan i Västervik.

Foto: Marie Kerrolf

Västervik2016-08-29 06:00

Alphaskolan, med lokaler vid Stadsparken i centrala Västervik, är en liten högstadieskola med 140 elever. Personalgruppen är också mindre än på andra skolor – Marcus Ulmner räknar till tio lärare som jobbar på skolan.

– Av dem kan man säga att två och en halv tjänst är besatta av obehöriga lärare.

För Alphaskolan märks lärarbristen främst på en högre omsättning av personal än tidigare år.

– Flera har gått till andra tjänster, på gymnasiet och på barn- och utbildningskontoret. Det mesta var klart i god tid innan sommaren och det har varit ett positivt rekryteringsarbete när vi försökt hitta deras efterträdare – även om det har varit ett styvt jobb med att få de sista pusselbitarna att passa, säger Marcus Ulmner.

Svårast är det att rekrytera språklärare, och det kan vara svårt även att få obehörig personal till undervisningen.

Marcus Ulmner tonar dock ner effekten av att tillsätta tjänster tillfälligt med obehöriga lärare.

– Ofta handlar det om personer som jobbat pedagogiskt i hela sitt liv så jag känner ingen som helst oro för kvaliteten. I själ och hjärta handlar det om människor man vill ha kvar, men vi måste ändå annonsera efter behöriga lärare. Det ska löna sig att utbilda sig, säger han.

I likhet med barn- och utbildningschefen Magnus Bengtsson, som uttalat sig i VT tidigare, vill inte Marcus Ulmner tala om konkurrens mellan kommunens skolor. Även han ser utbildningen som ett gemensamt ansvar och Alphaskolan har ingen ambition att plocka ut några stora vinster till ägarna. I stället är det undervisningen och formen för den som står i fokus.

– Vi lockar med ett mindre format där lärare och elever kommer närmare varandra. Det skapar en trygghet och en god arbetsmiljö. Ett gemensamt arbetslag gör att personalgruppen hålls ihop och det gör att undervisningen blir enhetlig.

– Sen vet jag att lönefrågan är viktig också. Arbetet med lönerna är generellt eftersatt inom skolan och vi har som mål att inte ha sämre löner än kommunen.

I stället är det eleverna man konkurrerar om.

– Vi är helt beroende av att få elever, så där finns det en konkurrenssituation. Men vi lockar inte med andra förmåner än att stå för hur vi jobbar pedagogiskt. Det blir det som får tala.

Rekryteringen till Alphaskolan sköts dels med hjälp av traditionell annonsering. Men också till stor del via kontakter.

– Vi ringer runt helt enkelt. Den största delen presumtiva arbetssökande är inte arbetslösa i dag så det kan löna sig att ringa runt och höra sig för och diskutera pedagogik och liknande.

Något dåligt samvete för att skolan försöker "stjäla" personal från den kommunala skolan har han inte.

– Nej, det är så det fungerar. Jag vet att även vår personal blir uppvaktad av kommunen. Det är lärarens arbetsmarknad helt enkelt och det gäller att locka dem med olika saker som idéer, arbetsmiljö och lön.

Tyck till!Klicka här för att komma till vårt formulär där du kan kommentera artikeln och ge tips på ytterligare infallsvinklar på temat lärarbrist!

Tyck till!

Klicka här för att komma till vårt formulär där du kan kommentera artikeln och ge tips på ytterligare infallsvinklar på temat lärarbrist!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om