40 ton fisk ruttnar i väntan på bärgning

Den polska trålare som i fredags gick på grund nära Blockholmshålet i Västervik står säkert och inget läcker varken ut eller in. Fartygets botten tycks vara helt oskadd, men i lastrummen börjar 40 ton fisk ruttna.

Den polska trålaren står hårt på grund mellan Stora och Lilla Ringholmen, intill Blockholmshålet i Västervik.

Den polska trålaren står hårt på grund mellan Stora och Lilla Ringholmen, intill Blockholmshålet i Västervik.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-05-25 18:55
Innan några bärgningsförsök görs måste nu fartygets ägare inkomma med en bärgningsplan. På måndagseftermiddagen anlände en representant för rederiet till Västervik från Polen. I Västervik finns redan två inspektörer från svenska Transportstyrelsen. Denna myndighet har lagt ett föreläggande på fartyget och ägarna får inte inleda bärgningsförsöken förrän de presenterat en bärgningsplan. Denna plan ska godkännas av både Transportstyrelsen och Västerviks kommun. - Vi vill försäkra oss om att bärgningen görs på ett säkert sätt så att inte utsläpp av till exempel olja sker, säger fartygsinspektör Joakim Heimdahl från Transportstyrelsen. Det var klockan 09:15 på fredagsmorgonen som den polska trålaren kom ångande in mot Västerviks inre hamn för att lämna av cirka 40 ton industrifisk som finns i lastrummen. Det är okänt varför fartyget gick till inre hamnen i stället till Fiskfabriken på Lucerna, där man tar emot industrifisk. Det är också okänt varför man seglade den urgamla skutleden runt om Stora Ringholmen i stället för att gå mellan fyrarna i Blockholmshålet som alla stora fartyg gör. En förklaring kan vara att det för inte så många år sedan lossades skräpfisk i just inre hamnen, intill marinan. På riktigt gamla sjökort är också farleden ritad runt Stora Ringholmen. Den polska trålaren gick dock långt innanför två gröna prickar som de skulle ha haft på sin styrbordssida. På begäran av fartygets ägare dök i lördags dykare från Västerviks räddningstjänst kring haveristen. Fartyget ligger hårt på grund. Det ligger samtidigt skyddat för både sjö och vindar. - Enligt våra vattendykare var båtens botten oskadd, säger Peter Helge på räddningstjänsten. Sjöbotten på platsen består av en blandning av vassa stenar, slätare hällar samt dybotten. Under måndagen inleddes i Västervik diskussioner mellan ägarrepresentanten och Transportstyrelsen för att se hur de polska ägarna tänkt genomföra bärgningen. Allra först kommer fartyget troligen att lättas så mycket det går. På bunkerolja, vatten, fisklast och liknande. På öarna intill haveristen häckar just nu 100-tals sjöfåglar på bon i vattnet eller längs stränderna. Stora Ringholmen har vissa år varit häckningsplats även för större rovfåglar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om