49 år i kommunens tjänst

Arbetskamraterna kommer hon att sakna, men inte jobbet. Som växeltelefonist har hon fått ta emot skäll för allt från snöröjning till p-böter. - En del är inte kloka. De skriker bara rakt ut.

- Jag ska inte göra någonting, utan ta dagen som den kommer, säger Britt Lindblad, som på fredagen gjorde sin sista arbetsdag på Västerviks kommun. Foto: Anders Steiner

- Jag ska inte göra någonting, utan ta dagen som den kommer, säger Britt Lindblad, som på fredagen gjorde sin sista arbetsdag på Västerviks kommun. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-01-23 08:13
Britt Lindblad, som fyller 65 år på onsdag, började som vikarie på Västerviks kommun i juni 1961.- Jag hade precis slutat skolan då, gått ut läroverket, som det hette.En person var sjuk på dåvarande stadsfogdekontoret och de behövde en vikarie.Stadsfogdekontoret, som snart bytte namn till exekutionsverket, hade sina lokaler i Rådhuset. Där jobbade Britt som kontorsbiträde tillsammans med de båda exekutorerna Artur Hjalmarsson och Valter Lundqvist. Till arbetsuppgifterna hörde indrivning av skatter och böter, sådant som i dag sköts av kronofogden.På hösten 1964 sökte Britt en tjänst på stadskansliet, nuvarande kommunledningskontoret. Drätselkammaren, som anställde henne, noterar i sitt protokoll på gammaldags byråkratsvenska att kontorsbiträdet Britt Pettersson - som hon då hette - hade anställts efter uppvisande av ett godkänt läkarintyg.På stadskansliet avancerade hon från kontorsbiträde till kontorist och sedan till kanslist.Från 1977 och tio år framåt jobbade hon på både drätselkontoret och fastighetskontoret som kanslist.Sedan var hon under några år assistent på fritidskontoret, innan hon började i kommunens telefonväxel 1990.Under årens lopp har hon tagit emot ett oräkneligt antal telefonsamtal. Som växeltelefonist är det inte ovanligt att få ta emot skäll för politiska beslut och annat som man inte har att göra med.Återkommande gnällsamtal handlar om snöröjningen. Det har också hänt att Britt blivit utskälld för att bron över Stora Strömmen i Västervik inte fungerar, eller för att någon har fått p-böter.- Ibland är det jobbigt. Det finns de som ringer tio gånger om dagen.Samtidigt tycker hon synd om en del. Många äldre, som bor kvar hemma, är oroliga och har svårt att klara sig själva.Inom handikappomsorgen ökar samtalen framåt helgen. En del tycker att det känns svårt med helgerna, då dagcenter är stängt.Många är väldigt ensamma. De har ingen att prata med, och då ringer de till kommunens växel. Som växeltelefonist tycker Britt att den här typen av samtal har ökat.Det är också många som tycker att det är jobbigt att vissa myndigheter har gått över till 0771-nummer, där man måste trycka sig fram. De hoppas att kommunens växel ska ha ett direktnummer, men så är det inte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om