50 timmars nonstop-jobb då pråm lossas

Jättelika pråmen "Buffel" med 6 500 kubikmeter massaved från ryska Kaliningrad lossas just nu i Västerviks yttre hamn. Lossningen är ett intensivt arbete mot klockan.

Rysk björkmassa. Jättepråmen "Buffel" från Kaliningrad i Ryssland lossas just nu på 6 500 kubikmeter björkmassaved i Lucernahamnen i Västervik. Den stora hamnkranen körs skickligt av Bonny Ankarman.

Rysk björkmassa. Jättepråmen "Buffel" från Kaliningrad i Ryssland lossas just nu på 6 500 kubikmeter björkmassaved i Lucernahamnen i Västervik. Den stora hamnkranen körs skickligt av Bonny Ankarman.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-11-29 00:25
- Vi måste med alla tillgängliga maskiner jobba dygnet runt i tolvtimmarsskift under cirka 50 timmar för att så snabbt som möjligt tömma pråmen på all björkmassaved, säger vid middagstid på måndagen vd Carl-Johan Carlstedt på hamnbolaget VLI.
Pråmekipaget, med den tillhörande bogserbåten Amon från Stettin i Polen, kostar stora pengar att hålla igång och transportören vill i väg så snart som möjligt för att kunna hämta nya lass i Kaliningrad. Därför kör även Carl-Johan Carlstedt själv en av truckarna av och till.

- Det här pråmekipaget kommer till Västervik en gång i månaden med massaved. Det är ont om just björk i Sverige varför mycket importeras just nu ett större parti från Ryssland. Massaveden skeppas ut från Rysslands stora örlogsbas Kaliningrad vid Östersjökusten.
Det är MP-bolagen som sköter transporterna och man levererar till företaget Sveaskog. Massaveden körs med godståg från Västerviks hamn till Frövi Bruk utanför Örebro, där den blir till pappersmassa för kartongproduktion.

"Buffel" behövde knappast stånga sig över Östersjön på sin senaste resa till Västervik. Den polske skepparen Marek berättar att Östersjön låg blank som en spegel hela överfarten.
En pråm med 6 500 kubikmeter massaved är ett hiskeligt ekipage och under tilläggning vid Lucernakajen behövs alltid ytterligare en bogserbåt som assisterar. Speciellt om det blåser blir pråmen ett stort vindfång.
Vid avfart från Västervik med tom pråm är det däremot bara att kasta loss och köra sakta framåt.
Även under själva lossningen krävs en speciell teknik. Med barlasttankar måste besättningen kontinuerligt balansera pråmen, allt eftersom olika sidor lossas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om