508 blänkande flytetyg visas på mässan i Göteborg

Stånk, stånk, stånk. I ett hörn av en tjärdoftande lokal på Båtmässan i Göteborg står en fiskargubbe och kör en gammal råoljemotor på ett ofattbart lågt varvtal.

Rekordstor mässa. Båtmässan i Göteborg 2007 är den 48:e i ordningen och den allra största hittills. I år trängs 508 motor- och segelbåtar i de stora mässhallarna.

Rekordstor mässa. Båtmässan i Göteborg 2007 är den 48:e i ordningen och den allra största hittills. I år trängs 508 motor- och segelbåtar i de stora mässhallarna.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-02-07 00:25
Gång på gång lyckas han, under åskådarnas jubel, få det tunga svänghjulet av gjutjärn att tvärvända och börja snurra åt andra hållet, mitt i en kompression.
En bit därifrån visar Mercury upp sin nya racingmotor 700 SCI. Den kompressormatade V8:an på 8,2 liter utvecklar 700 hästkrafter under högt varv och det krävs tävlingslicens för att få över huvud taget få köpa denna motor.
- Det är för att den ej uppfyller vare sig avgaskrav eller andra miljökrav, berättar en av representanterna för det världsledande båtmotorföretaget. Denna motor går garanterat heller inte att vända rotationsriktning på under gång...

Under nio dagar, fram till söndag kväll, pågår den 48:e båtmässan i Göteborg. Det är den absolut största båtmässan hittills. 508 båtar plus mängder av dyk- och sportfisketillbehör, fritidskläder, motorer, navigationshjälpmedel, autopiloter, båtvårdsprodukter med mera visas upp.
Bland fritidsbåtfolket är mässan i Göteborg liktydig med starten av en ny båtsäsong. Här inne i de enorma mässhallarna har sommaren 2007 redan anlänt. Ur högtalare i taket strömmar måsarnas skrin och vågkluck.

I sittbrunnar med allt från fernissad rorkult i ek och jättelika älgskinnsklädda rattar sitter familjer och planerar kommande storinvestering eller bara drömmer sig bort för en stund. På en "brygga" står några dragspelare och fyller lokalen med seglarmelodier.
- En tydlig tendens är att den genomsnittliga fritidsbåten sakta blir större och större, samtidigt som den blir mer och mer komfortabel. Det säger Björn Lagerkvist, vd för båtbranschens riksorganisation Sweboat.

De större familjesegelbåtarna kostar i dag från dryga halvmiljonen och uppåt, men även när det gäller enklare styrpulpetbåtar med utombordsmotor rusar prislappen snabbt i väg över 200 000 kronor. Mycket beroende på att enbart snurran på exempelvis 75 hästar går på 80 000-90 000 kronor.
Windy 52, byggd i Västervik, är mässans bjässe Den enorma båten med två dieslar på vardera 375 hästkrafter kostar 10,5 miljoner kronor i "standardutförande". Varje gång ägaren ska tanka måste han ur plånboken plocka upp ungefär lika mycket som en hyfsad, begagnad bil kostar.

Detta första exemplar av 17 ton tunga Windy 52, som tidigare visats på båtmässan i London, är sedan sålt. Till en norrman som direkt lät montera i extra utrustning för ytterligare 700 000 kronor.
52-fotaren är imponerande även invändigt, med en överdådig ägarhytt i fören samt två tvåbäddshytter i akterskeppet. Träarbetena i all inredning är i absolut toppklass, liksom båtens köksdel och audio/video-system. Frågan är bara i vilka hamnar och naturhamnar man tar sig in med en sådan här jättefarkost.

På mässan hittar vi även en annan monter med Västerviksanknytning. Här står Håkan Johansson från Västerviksföretaget Ansvarsbåtar. Han säljer året runt- och allvädersbåten Arronet som är byggd i helsvetsad och saltvattenbeständig aluminiumplåt. De flesta av båtarna är försedda med hytt.
- Jag har fått agenturen i hela södra Sverige plus Norge. Båtarna är helt underhållsfria och den nya, mindre modellen på 18 fot med "hardtop-hytt" är trailerbar eftersom den väger endast 750 kilo, säger Håkan Johansson som hittills haft ett mycket bra flyt på båtmässan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om