En kraftig blixt i ögonen när du kör förbi en trafikkamera betyder en lika trist som dyrbar räkning med posten efter en tid.
Det finns åtta trafikkameror på fyra olika platser, en i vardera riktningen, mellan Verkebäck och Gladhammar.
De två 50-kamerorna vid Verkebäck blixtrar ofta. Där räcker det med att köra i 56 km/tim för att få en tusenlapp i böter.
Två 80-kameror står vid Hyttan, på vardera sidan om avtaget mot riksväg 40 till Vimmerby/Göteborg.
Även mitt emellan Verkebäck och Hyttan, vid Daddhorva, finns två 80-kameror på en lång raksträcka efter nedförsbackar åt bägge håll. Där gäller det verkligen att släppa på gaspedalen.
De två återstående kamerorna står på 70-sträckan vid Gladhammar/Lunds by. Där kör många bilister, speciellt söderifrån kommande, för fort.
- Vi tillämpar ett säkerhetsavdrag som innebär att man vid 50-, 70- och 80-kamerorna måste köra minst 6 kilometer i timmen för fort för att bli fotograferad, säger Anders Drugge, chef för ATK-sektionen (Automatisk Trafiksäkerhetskontroll) på Rikspolisstyrelsen.
Vilken av de åtta kamerorna brukar fånga flest fortkörare? Extrema fortkörare?
- Det är ungefär jämnt fördelat. Generellt kan man säga att extrema hastigheter är ovanliga, för att inte säga sällsynta. De flesta kör 1-15 km/timmen för fort. Vi har en varningsskylt före varje mätstation och då bromsar nästan alla snabbt.
Är många ögontjänare och gasar på rejält mellan kamerorna?
- Visst ökar en del farten mellan kamerorna, undersökningar visar att bästa effekt uppnås strax före och strax efter kameran. Kamerorna har dock totalt sett ändå fört med sig att hastigheterna gått ned längs hela sträckan.
Cirka 7 000 fordon per dygn kör på E 22 mellan Verkebäck och Gladhammar.
Det finns cirka 200 fartkamerasträckor i Sverige, med upp till tio kameror längs varje sträcka. 13 av sträckorna hade faktiskt noll fortkörare i januari-maj. Den värsta sträckan hade 1 349 fortkörare. Sträckan söder om Västervik hamnade på 45:e plats.
I Sverige måste föraren kunna identifieras för att böter ska kunna utfärdas. Detta har lett till att allt fler numera fäller ned solskyddet, eller till och med kör med olika slags maskering för att dölja ansiktet. Mc-åkare klarar sig alltid, då motorcyklar saknar främre nummerskylt.