85 procent vill ha en skrotpeng

Västervik2009-04-25 00:07
Sveriges fordonsflotta är åldersstigen och vid en jämförelse med andra länder i Europa hamnar Sverige bland de fem länder med störst andel gamla bilar. Cirka 325 000 bilar som används i daglig trafik saknar katalysator. Tar vi bort dessa ur trafiken genererar det en vinst för samhället, både genom förbättrad trafiksäkerhet och också minskad miljöpåverkan. Regeringen bör därför snarast införa skrotningsstimulanser och därmed förnya den ålderstigna svenska bilparken. Stimulansen skulle också sätta fart på nybilsförsäljningen, vilket är mycket värdefullt i den lågkonjunktur vi befinner oss i. En färsk undersökning gjord av Demoskop visar att de som bor i Östra Götaland är positiva till införandet av en skrotpeng. 85 procent vill att regeringen inför en skrotpeng och 83 procent som innehar en äldre bil kan tänka sig att utnyttja en skrotpeng för att köpa en ny bil. Undersökningen visar också att av de tillfrågade som har bil, är 16 procent av bilarna minst 15 år. En rad rapporter under senare tid har förstärkt argumentet för att Sverige bör införa en skrotpeng. Detta har redan skett i stora billänder i Europa som Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien samt i flera andra länder. Motiven för införandet av en skrotpeng är bättre miljö, ökad trafiksäkerhet och att motverka den ekonomiska krisen genom att stimulera nybilsförsäljningen. Den tyska skrotbilspremien på 2 500 euro har blivit en succé och fått den tyska bilmarknaden att öka kraftigt. Den tyska regeringen vill därför skjuta till ytterligare nya miljarder. Även i Storbritannien är man inne på att införa en skrotpeng. Förutom en effektiv åtgärd mot den ekonomiska krisen skulle införandet av en skrotpeng få positiva konsekvenser för både säkerheten och miljön. Folksam och Vägverket har visat att riskerna att skadas eller dödas i en trafikolycka minskar avsevärt genom att äldre bilar ersätts av nya bilar med effektivare säkerhetssystem. Risken att få en dödlig skada har minskat upp till 90 procent i de modernaste bilarna jämfört med en bil från början av 80-talet. När det gäller miljön skulle mängden hälsofarliga avgasemissioner minska då gamla bilar med högre utsläpp försvinner. Mängden hälsofarliga avgasemissioner från 1 gammal bil motsvarar 100 nya bilars utsläpp. Dessutom drar äldre bilar i allmänhet också mer bränsle och har därmed större påverkan på klimatet genom högre utsläpp av fossilt koldioxid. En bil från tidigt 80-tal släpper ut tre gånger mer fossilt koldioxid än en modern bil. En skrotpeng räddar därmed liv och jobb samt förbättrar miljön. Vad väntar regeringen på?
Debatt
Jessica Alenius representerar branschorganisationen BIL Sweden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om