Abbamuseum öppnar i Stockholm
Världens första Abbamuseum öppnar i Stockholm. Initiativtagarnas förhoppning är att dörrarna ska slås upp redan 2008. Men än så länge finns ingen lokal.
Initiativtagare. Det äkta paret Ewa Wigenheim-Westman, pr-konsult och Ulf Westman, eventkonsult, är initiativtagarna till Abbamuseet. Foto: Abba the museum
Foto:
- Det här blir ett modernt museum, ett interaktivt upplevelsehus, där man ska få uppleva med alla sinnen. Vi ska återskapa delar av Polarstudion, så att man kan gå in där och spela in sin egen Abbalåt och vi ska göra så att man kan uppleva hur det var att stå på Wembley bland 50 000 andra och se Abba live på scenen, säger Ulf Westman.
Besökarna kommer också kunna beskåda bland annat originalkläder, instrument och priser, som de fyra medlemmarna Agnetha Fältskog, Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Anni-Frid Reuss upplåtit. I övrigt är de inte inblandade.
TT Spektra har sökt Abborna för en kommentar, men de har avböjt att svara på frågor. Däremot uttalar de sig i ett pressmeddelande:
- Det är roligt att någon känner sig manad att ta sig an vår musikaliska historia och dessutom göra den tillgänglig för alla. Vi känner stort förtroende för Ewa och Ulf och vi hoppas och tror att det skall bli ett kul och svängigt museum att besöka, säger medlemmarna.
Ewa Wigenheim-Westman och Ulf Westman räknar med minst 500 000 besökare per år. För att få in kapital i startfasen - uppskattningsvis kostar etableringen mellan 30 och 40 miljoner kronor - bjuder initiativtagarna in näringslivet för samarbete. Stockholms stad hjälper till i arbetet med att hitta en lämplig lokal.
Det var på en resa till Liverpool, efter ett besök på Beatlesmuseet, som Ewa Wigenheim-Westman och Ulf Westman kom på idén att även Abba borde föräras med ett museum. När de presenterade idén för Abbamedlemmarna fick de först nej, men efter att legat på och slutligen presenterat en konkret plan på hur museet kunde tänkas se ut fick de medlemmarnas godkännande i juni i år.
Trots att Abba slutade som aktiv popgrupp för 25 år sedan är deras musik högaktuell i dag, inte minst på grund av musikalen "Mamma mia", som setts av 27 miljoner människor världen över. Under presskonferensen påpekades gång på gång hur starkt Abbas varumärke är. Men att museet skulle innebära någon risk för att Abba enbart blir en industri är Ulf Westman inte orolig för.
- De blir inte en stor industri av det här, inte annat än vad de är i dag. De är redan en stor musikindustri. De är världens genom alla tider tredje bäst säljande artist. Det är bara Beatles och Elvis som har sålt fler skivor. Vi kommer att vårda Abbas namn och allt som har med Abba att göra, det är en del av museet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!