?Äkta bredband blev snigelband?

Christer Milton betalade för 10 Mbit/s men fick bara en tiondel av den utlovade hastigheten.

Foto: ANDERS LILJEGREN Christer Milton pÄ Idrottsgatan i VÀstervik nappade pÄ Bredbandsbolagets erbjudande om Àkta bredband pÄ upp till 10 Mbit/s.

Foto: ANDERS LILJEGREN Christer Milton pÄ Idrottsgatan i VÀstervik nappade pÄ Bredbandsbolagets erbjudande om Àkta bredband pÄ upp till 10 Mbit/s.

Foto: Fotograf saknas!

VĂ€stervik2004-11-13 01:00
Christer Milton pÄ Idrottsgatan i VÀstervik Àr besviken pÄ Bredbandsbolaget. Efter bara fyra mÄnader som kund hos dem gÄr han nu tillbaka till sin tidigare internetoperatör, Telias bredbandsbolag Scanova.
? Hos Telia betalade jag 449 kronor mÄnaden för ett ADSL-bredband med en hastighet pÄ upp till 8 Mbit/s. Den 17 juli nappade jag pÄ Bredbandsbolagets erbjudande om att fÄ ?Àkta bredband? pÄ upp till 10 Mbit/s för bara 399 kronor. TvÄ meg extra till ett 50 kronor lÀgre pris.
? Det lÀt ju perfekt nÀr man som jag laddar ned mycket musik över Internet.
Christer Milton blev ocksÄ tvungen att betala en anslutningsavgift, ett engÄngsbelopp, pÄ 1.900 kronor till Bredbandsbolaget.

? TyvÀrr höll de inte vad de lovade. 10 Mbit/s hade jag bara i en mÄnad. DÄ fungerade allt klockrent. Sedan sjönk hastigheten successivt till, vid vissa tillfÀllen, endast 0,5?1,0 Mbit/s.
Christer Milton fÄr sitt bredband genom telejacket. Hans datorutrustning Àr toppmodern och med högsta kapacitet. Före den 17 juli gick det utan problem att fÄ ut nÀrmare 8 Mbit/s ur grejorna.
? Det funkade alltid. Även om det inte varje gĂ„ng kom upp i 8 Mbit/s sĂ„ fick jag Ă„tminstone 7 Mbit/s. Att nu sĂ€ga att det Ă€r telenĂ€tet det Ă€r fel pĂ„ hĂ„ller alltsĂ„ inte.

Efter den första ?smekmÄnaden? hos Bredbandsbolaget började plötsligt hastigheten pÄ bredbandet sjunka dramatiskt.
? Vid vissa tillfÀllen gick det över huvud taget inte att komma ut pÄ nÀtet. Jag var irriterad och ringde Bredbandsbolagets kundtjÀnst flera gÄnger. Bara att komma fram dit krÀvde en hel del tÄlamod. Man fick ofta vÀnta 20 minuter i telefonkö innan nÄgon svarade.
BÄde Bredbandsbolaget och Telia har, vid olika tillfÀllen, haft sina tekniker hemma i Christer Miltons lÀgenhet. Telia Àger det telenÀt som Bredbandsbolaget hyr in sig pÄ.
? De har mĂ€tt och mĂ€tt, men inget av bolagen fann nĂ„got fel de var villiga att ta pĂ„ sig. Även teknikerna fick med sina utrustningar samma problem som jag, bĂ„de med att komma ut pĂ„ nĂ€tet och att uppnĂ„ överenskommen hastighet pĂ„ bredbandet.

Det som Christer Milton, och Àven en kamrat till honom som bor i PiperskÀrr, tycker Àr lite mÀrkligt Àr att Bredbandsbolaget sjÀlva tycks kunna styra vilken hastighet pÄ bredbandet varje kund ska ha.
? SÄ snart man ringer och klagar sÀger de bara ?ja, men dÄ skruvar vi vÀl upp farten pÄ ditt telenÀt lite?. DÀrefter har man genast 9?10 Mbit/s i ett par veckor. Det Àr som om de gör detta för att tillfÀlligt tysta de enstaka kunder som protesterar för mycket. Efter en tid sjunker hastigheten pÄ nytt.
? Jag misstÀnker att Bredbandsbolaget har ett nÀt som egentligen inte orkar med att ge alla kunder 10 Mbit/s. DÀrför mÄste de dra ned farten hos majoriteten. Detta kÀnner i sÄ fall inte gemene man till. Har man inte speciella datorprogram för att sjÀlv köra sÄ kallade TP-test Àr det svÄrt att se exakt vilken fart man har.

? Ett företag fÄr inte ta betalt för nÄgot man inte levererar, sÀger en arg Christer Milton som nu anmÀlt Bredbandsbolaget till Konsumentverket för falsk marknadsföring.
Samtidigt har han fÄtt ett nytt erbjudande frÄn Bredbandsbolaget ? nu om att fÄ 24 Mbit/s direkt ur telejacket!
? De har mÀtt mitt telenÀt och sÀger att det tÄl en sÄ hög hastighet. Trots att jag oftast bara kunnat erhÄlla 1 Mbit/s& Johan Lindgren Àr vice vd pÄ Bredbandsbolaget. Till VT sÀger han att Miltons problem beror pÄ svagheter i Telias nÀt.
? Det som Àr skÀlet till att vi nu har tagit tillbaka Christer Miltons abonnemang och kompenserat honom för de kostnader han haft, Àr att vi tyvÀrr inte lyckats fÄ upp en tilltÀckligt hastighet hem till honom.

? Den enda slutsats vi kan dra Àr att den Àldre kopparledning som gÄr ut till hans lÀgenhet i husen pÄ Idrottsgatan i VÀstervik Àr av sÄdan kvalitet att det inte gÄr att köra fullt pÄ alla abonnenter. Vid för mÄnga samtidiga anvÀndare rÀcker kopparledningen helt enkelt inte till.
? Detta Àr en del av infrastrukturen vi hyr som vi inte kan göra nÄgot Ät, helt enkelt.

Varför var det dÄ hög hastighet pÄ bredbandet hela den första mÄnaden?
? Det beror helt enkelt pÄ att sÄ mÄnga nappade pÄ det erbjudande vi gick ut med. I takt med att produkten blev alltmer populÀr sjönk hastigheten i vissa, Àldre nÀt, sÀger Johan Lindgren.
? Vi försöker anvÀnda fiberoptikkablar med hög kapacitet sÄ lÄngt ut mot abonnenten vi kan. Just hÀr verkar det dock vara en infrastruktur vi inte har rÄtt pÄ.
Fakta/ BredbandI bredbandssammanhang talar man ofta om överföringshastigheter. Framför allt dÄ man tar emot filer med mycket information, till exempel musik och filmer, ska hastigheten vara hög. Annars tar det mÄnga timmar i stÀllet för tio sekunder att ?ladda ned? en lÄt eller en film med mÄnga bit.
1 Mbit/s innebÀr en hastighet pÄ en miljon bit per sekund. 10 Mbit/s betyder alltsÄ tio miljoner bit per sekund. Ett vanligt telefonmodem klarar bara 0,56 kBit/s, det vill sÀga 56.000 bit per sekund.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om