– Nu har vi börjat med att suga bort allt slam, det har samlats mycket sedan 30-talet, säger Veronica Palm, biträdande museichef på Västerviks Museum.
Under dykningarna kommer skeppet 3D-fotograferas av engelska experter. Så småningom kommer 3D-modellen att skrivas ut och ställas ut på Västerviks museum tillsammans med aktern.
Akterns konstruktion är väldokumenterad, nu ligger fokuset på fören. Elefanten byggdes samtidigt som skeppet Mars vars framparti har exploderat. Då Elefantens är mer intakt hoppas man att kunna öka förståelsen för hur båda skeppen byggdes med 1500-talets tekniker. Dykningarna kan vara värdefulla, inte bara för att Elefanten är i gott skick, den ligger också bara på åtta meters djup.
I samarbete med Södertörns högskola, flera forskare och marina företag har Västerviks Museum arbetat med utställningstemat "det marina 1500-talet" sedan 2012. Vraken Mars, Elefanten och Kraveln spelar huvudrollerna i arbetet.
– Dessa skepp som byggdes här var störst på sin tid. Mars kan ha varit det största skeppet i hela världen, säger Veronica Palm.
Därför finns det ett internationellt intresse för båtarna.
– Det är till och med en internationell forskargrupp som hjälper till, säger Veronica.
Forskare från Southamptons universitet och Connecticuts universitet har rest till Kalmar. Veronica menar att den här typen av forskning är viktig för vår region då vi inte har närhet till något universitet.