Akut sjuk i skärgården kom till sjukhus tack vare privat svävare

I fredags morse vaknade Göran Stenberg av att han kände sig sjuk. Pulsen var onormalt hög och det stack i bröstet. Han ringde läkare som sade åt honom att komma till sjukhuset direkt.

Svävare. Magnus Vastesson bor permanent på Långö utanför Vinö, söder om Bjursund. Han har privat köpt en svävare som turligt nog, för Göran Stenberg på Städsholmen, kunde användas vid en sjuktransport i fredags morse.  FOTO: HANS BRANDIN

Svävare. Magnus Vastesson bor permanent på Långö utanför Vinö, söder om Bjursund. Han har privat köpt en svävare som turligt nog, för Göran Stenberg på Städsholmen, kunde användas vid en sjuktransport i fredags morse. FOTO: HANS BRANDIN

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-03-22 00:25
Problemet var bara att Göran Stenberg bor på Städsholmen, en ö utanför Loftahammar och isen varken bär eller brister. Helikoptern kunde inte flyga och kommunens svävare var trasig...

- Jag vaknade klockan fem i fredags morse av att jag mådde dåligt, berättar Göran Stenberg, Städsholmen. Jag hade tidigare känt stickningar i bröstet och när jag vaknade hade jag en puls på 130 slag i minuten. Det var omöjligt att somna om och klockan sex ringde jag till lasarettet i Västervik.

Jourhavande läkare ville ha in Göran Stenberg till lasarettet så fort det gick och helikoptern i Visby larmades. Men i fredags var det risk för nedisning av rotorbladen så helikoptern kunde inte flyga. Då vände man sig till Bengt Andersson på Solidö som kör kommunens svävare, men svävaren var trasig.

- När jag fick höra att svävaren var ur funktion så var det slut på mina idéer om hur jag skulle ta mig till fastlandet, säger Göran Stenberg.
Men från sjukhuset tog man reda på att Alf Alvarsson på Björkö har en hydrokopter.
- Alf ringde mig och frågade vilken sorts is det var runt Städsholmen, fortsätter Göran Stenberg. Det var drivis, nyis och öppet vatten om vartannat.

- Att köra en sjuk person i hydrokopter när det är drivis är inte så bra, man får sig rejäla törnar, berättar Alf Alvarsson. Men som tur var så hade jag tillgång till Magnus Vastessons privata svävare och kunde tag mig ut till Städsholmen, han brukar lämna den här när han reser bort. Min åsikt är att det borde finnas minst två kommunala svävare för att ge oss trygghet i skärgården. Varför inte kontraktera Vastessons svävare, det är ju uppenbart att den behövs.

På väg ut till Städsholmen gick Alf Alvarsson in till Hallmare och hämtade upp en sjukvårdare. Ute på Städsholmen koppades en apparat för ekg (elektrokardiografi, från kroppsytan utförd registrering av elektriska spänningar alstrade vid hjärtmuskelcellernas aktivering) som i sin tur kopplades till mobiltelefon som kunde överföra datan till en läkare i Linköping.
Resultatet visade att det inte var nödvändigt att åka direkt till Linköping utan Göran Stenberg fördes till Hallmare och ambulansen och sedan vidare till Västervik.

- De kom hit ut strax efter åtta och jag fick en lugnande spruta och så besked om att läget inte var alldeles förfärligt, säger Göran Stenberg. Jag fick ligga över natt i Västervik men det var inget fel på mig. Stickningarna i bröstet fick jag förklaring till men det höga pulsen kunde inte förklaras.
Magnus Vastesson har ryckt in och hjälpt till med skolskjutsar när den andra svävaren inte hunnit med eller varit trasig, han har uppdrag åt länsstyrelsen och utför privata transporten men ingår alltså inte i kommunens subventionerade transportsystem i skärgården.
Svävar på luftkudde
Svävaren rider fram på en luftkudde. En fläkt skapar ett övertryck som hålls kvar under farkosten med hjälp av "kjolar". Den drivs fram av ytterligare en fläkt. Svävaren kan gå på öppet vatten och is och klarar hinder som är upp till 30 centimeter höga.
Hydrokopter är i princip ett båtskrov som drivs fram med en stor fläkt. Den kan gå både i vatten och på is, men färden är långt mer obekväm än i en svävare eftersom hydrokoptern hela tiden har direktkontakt med underlaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om