Alkolås räddar liv

Sommarlovet har börjat och semestrarna står för dörren. Många av oss kommer att ta bilen till sommarstugan, till vännerna, till ledighet och lata dagar. Men med sommartrafiken följer tyvärr ett ökat antal trafikolyckor. Och fler än vanligt kommer att ta bilen hem trots att de druckit alkohol.

Alkolås i bilen är ett effektivt sätt att förhindra att man kör alkoholpåverkad, anser Désirée Liljevall. Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Alkolås i bilen är ett effektivt sätt att förhindra att man kör alkoholpåverkad, anser Désirée Liljevall. Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Västervik2008-07-07 00:06
Attityden till att köra bil alkoholpåverkad har förändrats, framför allt bland unga människor. Det är inte längre samma tabu att ta bilen efter ett glas vin eller två. Den här utvecklingen är mycket allvarlig eftersom rattonykterhet är en vanlig orsak till dödsolyckor på vägarna. Enligt Vägverket har ungefär 30 procent av de bilister som dör i trafiken alkohol i kroppen. Vid singelolyckor är det nästan hälften. När det gäller att ändra attityder har vi alla en gemensam uppgift, att diskutera och höja medvetenheten om att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Alkolås i bilen är ett effektivt sätt att förhindra att man kör alkoholpåverkad. Idag kan du om du är dömd för rattfylleri få behålla körkortet om du installerar en alkolås i din bil. Det är en försöksverksamhet som har visat sig fungera väl. Men tyvärr är det fortfarande alltför få som deltar i projektet. Det bör därför bli krav på att installera alkolås för alla som döms för rattfylleri och vill behålla körkortet. I veckan debatterades trafiksäkerhetsfrågor i riksdagen och i många frågor kring trafiksäkerheten är vi överens över partigränserna. Uppslutningen bakom Nollvisionen, dvs. att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, är stor. Men den fråga som skiljer den borgerliga alliansen och oppositionspartierna åt, är frågan om alkolås. Den socialdemokratiska regeringen utredde frågan om alkolås och innan valet fanns beslutsunderlag, förslag till en EU-strategi och lagtexter färdiga. Den dåvarande regeringen ville införa krav på alkolås i nya bilar från 2012 och i tunga fordon 2010. Därför var det både med förvåning och stor besvikelse som vi socialdemokrater mottog beskedet från infrastrukturminister Åsa Torstensson förra sommaren att hon inte tänkte driva frågan. Nu säger hon att regeringen är beredd att driva frågan om alkolås i tunga fordon som går i yrkestrafik. Men inte för personbilar.Innan valet var partierna i riksdagen överens över blockgränserna om införandet av alkolås. I dag säger företrädare från de borgerliga partierna i riksdagsdebatterna att de vill se alkolås i alla bilar - på sikt. Men vad finns det att vänta på? Det är svårt att inte dra någon annan slutsats än att det är prestige som gör att Åsa Torstensson inte vill ta vid där den tidigare regeringen slutade.Nu vill de borgerliga företrädarna i riksdagen hellre satsa på nya tekniska lösningar som mäter förarens trötthet och som varnar dem från att sätta sig bakom ratten. Trötthet i trafiken är orsak till många olyckor och ett viktigt arbete återstår för att öka medvetenheten. Visst är forskning och utveckling av ny teknik i bilar också viktigt. Men att säga nej till alkolås i nya bilar i väntan på en tillförlitlig teknik som stoppar en trött bilförare vore detsamma som om vi hade sagt nej till en bilbälteslag i väntan på fungerande krockkuddar. Det är ett fullständigt orimligt ställningstagande. Nej, fullfölj arbetet med att införa alkolås i alla nya bilar. Det är en billig investering när det handlar om att rädda människoliv.
Debatt
Désirée Liljevall är kristdemokratisk riksdagsledamot från Kalmar län och ledamot av trafikutskottet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om