På högstadieskolan Lanternan går för närvarande fyra elever. Skolan har fått presentera sin verksamhet för politiker och visat upp vad man kan göra och på vilket sätt man gör det. Man har visat att alla elever har olika behov, och olika behov av stöd och hjälp från socialpedagog eller lärare, två funktioner som finns på skolan.
Alla elevers förutsättningar är individuella. Och det är också det som är grunden för arbetet, berättar Lars Gosch, som är lärare.
- De elever som går hos oss upplever kanske för första gången, att de kommer i ett sammanhang där de passar in. Vårt arbete handlar om relationer till ungdomarna och till deras föräldrar. Och om att knyta an till varandra. Alla barn måste bli sedda som individer.
Mattias Nordqvist, som också är lärare på Lanternan fortsätter:
- Både ungdomarna och deras föräldrar startar en resa när de börjar här, föräldrarna är oerhört delaktiga i processen.
Det finns inget normalfall och det går inte att generalisera, det återkommer personalen till ett flertal gånger. Det går inte heller att säga någonting om hur arbetet nu ska komma att se ut. Alla ser fram emot att få vara med i den grupp som nu ska utforma det nya systemet. Personalen menar att beslutet har tagits innan det finns ett alternativt förslag till lösning.
Cathrine Grönqvist är socialpedagog och visar oss runt i lokalerna. Varje elev har sin arbetsplats i olika delar av huset. Det är viktigt att kunna arbeta enskilt och avskilt från de andra. Eleverna behöver lugn och ro för att kunna koncentrera sig, de flesta har en psykosocial problematik i grunden. Mattias Nordqvist framhåller lärargruppens arbete och menar att lärare och socialpedagog på Lanternan kompletterar varandra, och att man på så sätt kan möta eleverna där de befinner sig och gå på djupet.
Lars Gosch menar att beslutet känns förhastat utan en färdig handlingsplan. Vidare säger han att det är positivt om eleverna kan fungera bra på sin hemskola och att det nu handlar om att få till ett system där alla barn och ungdomar får plats och ses som de individer de är.
- Det är om de som det här handlar om, inte om oss, avslutar han.
Resursskolan Nova, en annan av de tre som ska läggas ner, kommenterar beslutet i ett mejl till VT: "Beslutet är olyckligt med tanke på barnen och deras familjer. Personalen på Nova"