Allt fler väljer rättvist

Under det första halvåret i år ökade försäljningen av Rättvisemärkt med 130 procent jämfört med samma period förra året. Men trots det kraftiga uppsvinget är andelen etiska varor fortfarande i handeln försvinnande litet.

Foto:

Västervik2007-10-30 00:07
- Visst finns det utrymme för en kraftig ökning i framtiden. Vi vet att konsumenterna blir allt mer medvetna om etiska frågor. Det ser vi både när det gäller siffror över försäljningen samt hur många som känner till märkningen, säger Ola Höiden som är kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt.Ola Höiden menar att det som tidigare hållit tillbaka försäljningen är att exponeringen i butikerna varit alltför dålig. För att konsumenterna ska kunna göra ett medvetet val gäller det att produkterna syns i butikshyllan. - I dag känner sju av tio svenskar till vad Rättvisemärkt är och många av dessa vill handla etiskt och miljövänligt. Det är faktiskt så enkelt att man kan bidra till en rättvisare värld genom sina val i butikshyllan, säger Ola Höiden.En annan förklaring till att försäljningen ökat så kraftigt är att utbudet av Rättvisemärkt blivit större. Rättvisemärkt lanserades i Sverige för tio år sedan, men i början fanns bara kaffe och te. I dag finns det även bananer, apelsiner, blommor, kakao och choklad i vanliga butiker som till exempel ICA, Coop, Hemköp och Vi. Ola Höiden säger att det blivit allt viktigare för butikskedjor att visa att de tar ett etiskt ansvar för de varor som de säljer.- Genom att tillgodose konsumentens ökade intresse för Rättvisemärkt kan butikskedjorna dels öka sin försäljning, men också profilera sig som etiskt ansvarstagande. Och de som väljer att stå utanför riskerar förstås att hamna på efterkälken. I England, där man ligger några år före Sverige i utvecklingen kring etisk konsumtion, slåss kedjorna om att vara bäst på den här typen av varor.Den kund som väljer att köpa en Rättvisemärkt vara får i nästan samtliga fall betala mer för den. Merkostnaden skiljer sig beroende på vilken vara det rör sig om och i vilken butik den säljs. Men generellt får man räkna med att etiska varor är mellan 5 och 50 procent dyrare. - Som plåster på såren bidrar konsumenten till att förbättra de sociala förhållandena i producentländerna, säger Ola Höiden, och han tillägger att genom Rättvisemärkt får de som producerat varan skäligt betalt för sitt arbete, genom ett fastställt minimipris för varan. Detta ger möjlighet till förbättrad levnadsstandard och ökad ekonomisk trygghet. - Utöver den högre betalningen får odlarna dessutom en extra premie. Den används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, till exempel i en ny skola, hälsovård eller till investeringar i jordbruket. Kriterierna bakom Rättvisemärkt reglerar också arbetsvillkoren, till exempel att hänsyn måste tas till de anställdas säkerhet och hälsa samt att barnarbete är förbjudet. De i särklass största produkterna inom Rättvisemärkt är kaffe och bananer som utgör cirka två procent av den totala marknaden i Sverige. Under 2006 genererade bananerna mer än 130 miljoner kronor extra till odlarna, jämfört med vad de skulle fått in för konventionella bananer. För kaffe är motsvarande siffra 375 miljoner kronor.Under den senaste tiden har flera aktörer utanför de vanliga matbutikerna anslutit sig.- Hotellkedjan Scandic, Pizza Hut, Wayne´s Coffee, Barista och Condeco erbjuder sina kunder Rättvisemärkt kaffe, som några av många exempel. Jag är helt övertygad om att marknaden för Rättvisemärkt kommer att explodera inom de närmaste åren, säger Ola Höiden.
Bakom kontrollerna för rättvisemärkningen står den internationella samarbetsorganisationen FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, i Bonn. Genom årliga fältkontroller hos producenterna och importörerna går man igenom verksamheten på plats för att se att kriterierna uppfylls. De företag som marknadsför och säljer Rättvisemärkt på den svenska marknaden betalar en licens som är mellan en och två procent av konsumentpriset. Rättvisemärkt består av företaget Rättvisemärkt i Sverige AB, som ägs av Svenska Kyrkan och LO samt den ideella Föreningen för Rättvisemärkt, som har 32 organisationer som medlemmar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om