Som student kan man läsa tidigare studenters uppsatser och se hur de har gjort. Men ibland stannar det inte vid det. När man går igenom besluten i disciplinnämnden, ser man att flera av studenterna uttrycker förvåning över att deras eget arbete har blivit så likt någon annans.
Studenten som vi skriver om inledningsvis är en av dem. Hennes arbete liknar två andra studenters.
I det ena fallet förklarar hon det med att de berättar om samma modell och känner varandra. De använder också samma källa för information.
I det andra fallet är det mer märkligt. Då handlar det nämligen om en student som hon varken känner eller vet vem det är. Där anser nämnden att likheten är "mer problematisk". Det är för stora likheter helt enkelt.
Studenten själv intygar att hon inte har använt sig av den andra studentens arbete. Hon "har ingen som helst aning om varför hennes
arbete ger så hög träff mot NN".
Flera av studenterna säger detsamma, när de ska förklara sig i nämnden. En student säger att hon inte sett det tidigare arbetet. Hon vet inte varför det är så likt.
En annan student, vars arbete har stora likheter med en tidigare students text, säger att han inte har varit medveten om att han plagierat. Han är väldigt ledsen för att det blivit såhär.
En student medger att hon kopierat, men hänvisar till svårigheter på grund av privata omständigheter och tidsbrist. Hon valde att kopiera då hon "inte hade tillgång till kurslitteraturen".
I ett annat fall handlar det om "textstycken som är i det närmaste identiska med den andra studentens text". Det förekommer även exakt samma fel i en referens i båda texterna. Studenten erkänner att hon plagierat. Hon förstod inte allvaret förrän hon blev anmäld och tillägger att hon "djupt ångrar sitt oetiska beteende".
Det förekommer förstås också att studenter helt nekar till fusk, men stängs av ändå.
En kvinna som stängs av i fyra veckor, har enligt anmälande lärare använt sina egna ord, men utgått ifrån den andras studentens text. Trots att de använt olika exempel, finns det likheter mellan texterna. Kvinnan nekar till fusk och säger att likheten beror på att de har använt sig av samma artiklar.
Men nämnden konstaterar att likheterna "är omfattande". Det finns även samma felaktigheter i båda texterna.
Vi har sökt en av de avstängda studenterna för att få höra hennes syn på saken i en anonym redogörelse, men hon har inte återkopplat.