I tisdags, den 27 maj, krockade en kille i yngre tonåren med en personbil i centrala Gamleby.
I slutet på april krockade en flicka med en taxibil, längs Norra vägen i Västervik.
Det är två exempel från i vår, på den trend som syns i hela landet. Antalet elsparkcykelolyckor har stigit dramatiskt under de senaste åren. Det visar siffror från Transportstyrelsen. Totalt sett skedde 4 471 olyckor med personskador i Sverige förra året, jämfört med 716 för fem år sedan.
I Västerviks kommun har det skett sammanlagt 44 olyckor med elsparkcykel sedan 2019, varav 34 har inträffat under de senaste tre åren, och då är inte 2025 inräknat.
I hela Kalmar län ser vi en tydlig ökning av elsparkcykelolyckor. Sammanlagt under de senaste tre åren rapporterades 110 olyckor med elsparkcykel i länet. Motsvarande siffra 2019–2021 var 25 olyckor. Antalet olyckor har med andra ord ökat med 340 procent.
Om man beaktar kommunens storlek, så var det även Västerviks kommun som hade flest olyckor med elsparkcykel de senaste tre åren i Kalmar län. Här skadades drygt tre personer per 10 000 invånare och år. Som jämförelse skadades 1,5 per 10 000 invånare i hela i Kalmar län under samma period.
Flest olyckor sker överlag i större och mellanstora städer. Halmstad, Umeå och Malmö kommuner toppar listan över högst antal olyckor per 10 000 invånare. Gemensamt för kommunerna i toppen på den listan är att det finns elsparkcyklar till uthyrning på dessa platser. Det är dock inte säkert att det har något med antalet olyckor att göra.
I Stockholms kommun har nämligen antalet resor med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2021, enligt statistik från Trafikkontoret Stockholms stad. "Samma utveckling syns inte i olycksstatistiken vilket kan bero på att antalet privatägda elsparkcyklar ökar", säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Enligt en färsk undersökning vid Chalmers tekniska högskola, där forskare med hjälp av kameror och sensorer granskat riskfaktorer och orsaker till elsparksolyckor i stadsmiljö, ligger förarnas beteende i trafiken till grund för många risksituationer. Att styra med bara en hand ger sex gånger högre risk. Att åka tillsammans i grupp, skjutsa någon eller att använda mobiltelefon under färden, nästan tredubblar olycksrisken. Data från nästan 7 000 resor med hyrda elsparkcyklar ligger till grund för undersökningen.
– I arbete med trafiksäkerhet är det viktigt att förstå att elsparkcyklar inte bara tillgodoser mobilitetsbehov i städer, utan också används för nöjes skull. Tyvärr är det tydligt att den typen av nöjeskörning i vissa fall medför farliga beteenden som leder till påtagliga olycksrisker, säger Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende vid Chalmers samt en av författarna till studien, i en artikel på Chalmers hemsida.
Ungdomar står för en stor del av olycksstatistiken. Av de som skadades på elsparkcyklar i Västerviks kommun de senaste tre åren var 56 procent under 25 år.
De flesta olyckor som sker med elsparkcykel är så kallade singelolyckor, och sker i ungefär en tredjedel av fallen på kvällen eller natten. I Kalmar län är den siffran 22 procent. Den vanligaste olycksdagen i länet är fredagar, följt av torsdagar.