Över hela landet har kunder rasat mot det långsamma 3G-nätet som mobilanvändare nyttjar för att komma åt internet via så kallade smartphones, alltså smarta telefoner.
Störst problem har det varit i de större städerna samt längs kusternas sommarorter, däribland Västervik. I somras fick Telia ta emot ett hundratal klagomål från Västervikstrakten.
Nu står det klart att det som sinkat och fortfarande sinkar nätet är det som närmast beskrivs som app-kaoset. Nedladdandet av så kallade appar har haft en explosionsartad utveckling under de senaste två åren och mobilnäten har inte följt med i utvecklingen.
- Det är inte bara apparna som är problemet, folks livsstil med att ständigt vara uppkopplade, att vara tillgängliga dygnet runt, ger en oerhörd belastning på näten, säger Irene Kron, informatör på Telia Sverige.
Apparna som ställer till med värst oreda är det som ständigt uppdaterar sig. Vissa av dem kopplar upp sig på internet automatiskt mer än 100 gånger på ett dygn. Främst gäller det appar som tillhör de sociala medierna Twitter, Wordfeud och Facebook. Även appar som presenterar lokalt väder med automatiska uppdateringar är ett bekymmer.
Enligt Telias Mobiltjänster arbetar man just nu med stora satsningar på utbyggnad av 3G- och 4G-näten för att kunna möta kundernas behov. Omkring 400 orter ska få utökat nät under året. Sedan tidigare pågår även en mjukvaruuppdatering där tanken är att 3G-nätet ska trimmas och lätta upp trycket. Detta gäller såväl Telias kunder som Tele2s som ryms på samma 3G-nät.
Även Telenor och Tre har haft problem med nätbelastning på grund av appar, men inte lika omfattande som Telia och Tele2.