– Försäljningen av elcyklar har ökat väldigt mycket, säger Andreas Jalminger på Motorsport, som just nu håller på att öppna upp i Tjust cykel och motors gamla lokaler mitt emot Corner.
Anders Jalminger berättar att intresset för elcyklar har ökat markant för varje år, något som även cykeltillverkarna har tagit till sig.
– I början hade de kanske bara någon enstaka modell. Nu finns massor av modeller och ofta även i flera olika färger, säger han.
Bland annat finns Crescent, Marvil, Monark, Scott, Trek och Skeppshult som elcyklar. Motorsport kommer även sälja Cargobikes elcyklar och cyklar från Eco Ride. Cykelföretaget Pilen, från Gamleby, håller också på att utveckla en elvariant av sina cyklar.
– Vi har provcyklat prototypen. Den var fin, säger Anders Jalminger.
En elcykel har en hjälpmotor, som går i gång när man trampar. För de vanligaste modellerna gäller att ju fortare du trampar, desto mer hjälp får du av motorn. Det finns även cyklar som känner av hur mycket kraft man trycker ner tramporna med och reglerar hjälpen därefter.
Det finns tre olika driftsätt, framhjulsdrift, bakhjulsdrift och en variant där motorn sitter i vevpartiet, vid tramporna. Enligt de cykelhandlare, som förutom Motorsport är Cykelwik och Bengtssons motor & fritid i Västervik, som tidningen pratat med märker man skillnaden mellan vevpartidriften och de andra två varianterna.
– Man får en mjukare hjälp. Med framhjulsdriften kan det dra iväg lite häftigt framåt, då man får vara försiktig, säger Elisabet Sandberg på Cykelwik.
– Men det är otroligt roligt att cykla på en elcykel, det kan man inte säga något annat.
Elcyklarna har också gjort det möjligt för många äldre, som inte längre har kraft och ork att cykla uppför en brant backe på en vanlig cykel, kan komma ut och cykla igen.
– Då är det suveränt med en elcykel, säger Anders Jalminger.
– Det är också många som pendlar till jobbet som väljer elcykel, folk som gjort knäoperationer där det är bra att cykla, det finns till och med mountainbikes och hybridcyklar som elcyklar numera.
På Bengtssons har man också sålt en hel del elcyklar den senaste tiden.
– Det har varit en uppåtgående trend de senaste åren. Och intresset ökade ännu mer i och med elcykelpremien, säger Andreas Jeansson.
Premien innebär att den som köper en elcykel kan ansöka om en premie på 25 procent av inköpspriset, men max 10 000 kronor.
– Det finns cyklar i alla prisklasser från omkring 7 000 kronor och upp till 80 000, säger Anders Jalminger.
Och för den som vill ha en med vevpartidrift så blir det till att punga ut med runt 20 000 kronor.
Det viktigaste tycker Anders Jalminger är att man kommer in och provcyklar, för att känna hur det känns. Vilken typ av cykel som passar bäst kan variera mycket och därmed också priset. Eftersom cykeln är en stor investering tycker han det är viktigt att det blir rätt.
– Många som kommer in och har tänkt köpa den billigaste åker ändå hem och tänker till när de har provat andra.
Alla tre tycker det är roligt att elcykeln utsetts till årets julklapp, men är lite tveksamma till om det verkligen är något man köper till någon som en julklapp.
– Det blir ju ingen diskret julklapp i så fall, säger Elisabet Sandberg.
– Svårinslaget. Det lär gå åt en del papper, säger Anders Jalminger.
– Men det händer att vi slår in cyklar, så det ska vi nog lösa i så fall! säger Andreas Jeansson.