Lucernafjärden har de senaste dagarna mest liknat ett oljefält i Nordsjön. Överallt myllrar det av aktivitet. Bogserbåtarna Jacob och Glytten pilar omkring och det surrar, dunkar och smäller. I VHF-radion hörs då och då korta meddelanden på finska.
I skytteltrafik mellan mudderverket Kuokka Pekka 2 och land går de bägge lastpråmarna Erik och Fredrik. När de på bara några sekunder öppnar hela sin botten och släpper ut stenmassorna inne vid land stiger deras skrov lika snabbt upp ur havet som en ubåt som går upp till ytan.
Inne på land står en gigantisk grävmaskin med kastskopa och skrapar upp pråmarnas stenmassor. Den ser till att åtta kubikmeter, 10-15 ton, kommer upp på Lucerna med varje skoptag. Den kan kasta sin skopa upp till femtio meter ut i havet.
Även ombord på mudderverket Kuokka Pekka 2 finns en fast, enorm grävmaskin som styrs med fingertoppskänsla:
- På stora bildskärmar kan jag exakt "se" botten och hur skopan rör sig 10-13 meter ner bland de söndersprängda stenmassorna, säger grävmaskinist Jouni Harjumaaskola som med två små joysticks opererar sin hundratonsmaskin.
Jättelika plattformen "Playmate" intill har dessförinnan, med två borrtorn, oavbrutet tuggat sig ned i uppstickande granitberg på Lucernafjärdens botten. Arbetet sker med en ohygglig precision tack vare datasystem som med hjälp av gps kartlägger all botten under riggen med en exakthet under centimetern.
Boskalis borrar systematiskt i "rutor" på 3,2 x 3,5 meter.
Så snart ett 50-tal hål borrats, ned till 12,5 meters djup, fylls varje hål av sprängexperter med ett flytande sprängämne och Pentex "startladdning" direkt från däcket på borriggen. Sedan får samtliga farkoster flytta sig några hundra meter bort innan alltsammans intervallsprängs med en fördröjning på 50 millisekunder mellan varje borrhål.
Boskalis Sweden AB, den svenska delen av världens största muddringskoncern, ska för 40 miljoner kronor ge plats för betydligt större handelsfartyg. Inte på någon plats mellan Tallskärhålet och Lucernakajen får farleden i framtiden vara mindre än tio meter djup och 150 meter bred.
80 000 kubikmeter tas bort på tolv olika områden vid bland annat Tallskärshålet, Skansholmarna samt några hundra meter utanför Lucernakajen. Mest berg ska bort i Tallskärshålet, som i sommar inte längre är något hål.
- Nästan allt, 78 000 kubikmeter, är ren granit som måste sprängas bort bit för bit innan vi kan muddra, säger Olli Väätäjä, Boskalis platschef för det storjobb Västerviks kommun har beställt.
Totalt ett 60-tal man är sysselsatta med muddringen. Halva gänget kör två veckor i taget i Västervik, med tolv timmars arbetsdag, och åker sedan hem på en lika lång ledighet. Under en tvåveckorsperiod jobbar 15 man klockan 06-18 och lika många 18-06. Man bara arbetar, äter och sover.
- De flesta jobbar gärna många timmar per dag för att sedan få en rejäl ledighet hemma i Finland, säger Olli Väätäjä.
Så snart vinden slutat blåsa från havet och sjöhävningen lagt sig återvänder de tuffa muddringsspecialisterna ut till Tallskärshålet igen.
- Vi brukar alltid jobba utifrån och inåt för att klara av de mest väderkänsliga partierna först, säger Olli Väätäjä som varnar fritidsbåtar från att komma för nära eftersom de då kan slita av tändkablarna till sprängladdningarna.