- Det var verkligen en rolig överraskning att få detta pris, säger en glad pristagare i telefon till VT. Han får priset av fackförbundet och intresseorganisationen Sveriges Ingenjörer.
Arvid Rudberg föddes 1983 och växte upp i Almvik. Han bor numera i Södertälje där han arbetar på Scania med styrsystem för bromssystem på lastbilar.
- Mitt examensarbete bygger på hur man utnyttjar information om kommande hastighetssänkningar genom ett speciellt gps- och kartsystem. Då kan bilens farthållare i förväg förutse en kommande hastighetssänkning och i lagom tid sänka farten.
- I dag kanske farthållaren tvingar bilen att hålla 90 km i timmen ända fram till att du kommer ut ur en kurva och får hjulbromsa onödigt mycket för att få ned farten till 70, säger han till VT.
Det är alltså en bättre planering av körning med farthållare som kan få ned bränsleförbrukningen rejält.
Arvid Rudbergs nya idéer var det bästa examensarbetet på civilingenjörsutbildningen och har rubriken "Optimization based Control Strategy for Energy Efficient Decelerations in an Automobile Cruise Controller" vid Lunds tekniska högskola.
- Mitt examensarbete gjordes i samarbete med BMW AG i München, säger Arvid Rudberg.
BMW siktar nu på att använda resultatet i tävlingar som RCN Green Challenge i Nürburgring.
Arvid ger ett specialtips till alla bilförare som vill spara bränsle:
- Har man god tid på sig att långsamt sänka farten, exempelvis från 100 till 90, är det faktiskt bäst ett koppla ur och låta bilen rulla fritt.
- Nedför en lång backe, om man skulle få för hög fart vid urkoppling, spar det däremot mer bränsle att helt släppa gasen och låta bilen motorbromsa.