De senaste åren har antalet byggärenden som kommit till Västerviks miljö- och byggnadskontor ständigt ökat. Ärendena gäller bygglov samt bygganmälningar och ärenden som gäller attefallsbyggen.
År 2014 kom 417 ärenden in under första halvåret, i år har kontoret under motsvarande tid fått ta emot 589 ärenden.
– 2016 var ett rekordår med nästan 100 fler ärenden än året innan. Antalet ärenden ökar konstant och jag vet att det dessutom är många projekt på gång, säger byggchefen Maria Ström.
För att mäkta med och undvika långa handläggningstider genomför miljö- och byggnadskontoret flera åtgärder.
– Vi har fått pengar för en tjänst till för 2018 och den kommer byggsidan till godo. Men vi vet ännu inte vilken typ av tjänst det blir, säger Maria Ström.
Men i dagsläget är en tjänst som bygginspektör vakant på miljö- och byggnadskontoret och det förekommer även långtidssjukskrivningar.
– Det är slagsmål om bygglovshandläggare och inspektörer. En hel del distansutbildningar har startat men behovet är väldigt stort, säger Maria Ström som just nu håller på och tittar på om det går att anlita seniorer som har erfarenhet som bygglovshandläggare.
– Men inget är klart än så länge, tillägger hon.
Kontoret har redan i dag erfarenhet av att tidigare numera pensionerade medarbetare arbetar när det finns behov. Just nu arbetar en tidigare anställd som administratör på byggexpeditionen.
Handläggaren Sofie Brorsson Candia är positiv till satsningen.
– Det blir skönt med avlastning. Samtidigt krävs det en mer varaktig lösning på sikt, säger hon.
Kontoret tittar också på att återinföra telefontider igen.
– Det skulle ge handläggarna mer arbetsro och dessutom vet allmänheten när de kan få tag på oss och ställa sina frågor, säger Maria Ström.
Det ständigt ökade antalet ärenden har också medfört att byggkontoret har sett över sin information.
– Vi upptäckte att kompletteringstiden skenade i väg, säger förvaltningschefen Ola Karlsson och förklarar att kompletteringstid är tiden innan en ansökan är komplett, det är först när ansökan är komplett som handläggningstiden rullar i gång.
– Då bestämde vi oss för att förbättra informationen. I våras gjorde en av bygglovshandläggarna fem olika broschyrer som informerar om de fem vanligaste sökta loven. Kompletteringstiden har minskat med sju dagar sen lanseringen, säger Ola Karlsson.
Enligt Maria Ström satsar personalen också på mer personlig kontakt för att så snart som möjligt kunna informera den sökande om exempelvis eventuella brister i ansökan.