"Även urspårning och klotter problem"

Även en urspårning och flera klottersaneringar sätter käppar i hjulet för tågoperatören Veolia.

Västervik2008-09-16 00:07
- Att två av våra fem tåg slagits ut av haverier har givetvis påverkat oss oerhört. Men även en hel del klotter inne på stationen i Västervik har gjort att våra tåg har fått tas ur trafik tillfälligt.Det säger Anders Nyberg som är platschef för Veolia i Linköping.- Senast i fredags fick vi sanera ett tåg som utsatts för väldigt mycket klotter i Västervik. Redan på lördagen var samma tåg klottrat igen. Det tar både tid och resurser att göra i ordning dessa tåg efter varje skadegörelse.Anders Nyberg berättar också att en urspårning vid tågverkstaden i Nässjö nyligen orsakade stora problem.Varför köper ni inte något eller några extra tåg, så att det alltid finns fungerande fordon?
- Senast i juni 2010 ska dock de fyra splitter nya, toppmoderna Itino-tågen vara levererade och i gång på Tjustbanan. De kan rent av bli klara något tidigare än aviserat. Så snart de provkörts och justerats in sätts de in på sträckan Västervik-Linköping. Då kommer trafiken att flyta på bra.Anders Nyberg säger att de nybyggda tågen har en helt annan konstruktion, inte minst på fjädringen, och därför inte skadas lika lätt av den dåliga kvaliteten på Tjustbanan.- Dagens standard på Tjustbanan är mycket dålig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om