Banverket ändrar sig inte om Tjustbanan

Banverket har inte ändrat sig om Tjustbanans framtid. Investeringar i länets tågtrafik tillhör inte de områden som Banverket vill prioritera.

Oklar framtid. Det råder osäkerhet om och när Banverket eventuellt är berett att satsa på Tjustbanan. Arkivbild: anders liljegren

Oklar framtid. Det råder osäkerhet om och när Banverket eventuellt är berett att satsa på Tjustbanan. Arkivbild: anders liljegren

Foto:

Västervik2007-06-19 00:25
Regeringen fick under måndagen ta emot Banverkets reviderade investeringsplan över prioriterade järnvägssatsningar i landet. För länets del innehåller den få nyheter.
Cirka 150 remissinstanser har fått tillfälle att yttra sig om Banverkets förslag till framtidssatsningar som presenterades i april. Förslaget innebar bland annat att den tidigare beslutade satsningen på järnvägen mellan Åtvidaberg och Linköping skulle skjutas på framtiden.

När kommunerna i Kalmar län framfört sina synpunkter till Banverket har man betonat hur viktig en upprustning av länets järnvägar är för att kunna åstadkomma en regionförstoring med större arbetsmarknad. Men Banverket har inte låtit sig blidkas. Förbättringar på Tjustbanan, Stångådalsbanan och Kust till kust-banan mellan Kalmar och Göteborg flyttas fram till inriktningsplanen för 2010-2019.

När - och om - Banverket är berett att satsa på Tjustbanan under nästa planperiod är osäkert.
- Det mesta av pengarna är upplåsta till 2015, så det är inte sannolikt att det kan ske före dess. En investering är även beroende av storleken på de statliga budgetramar vi får. Ska man göra en ordentlig satsning för en snabb förbindelse mellan Västervik och Linköping krävs flera miljarder kronor, säger Hans Öhman, regionchef på Banverket.

Men sista ordet är ännu inte sagt, menar Västerviks kommuns utvecklingschef Bruno Nilsson.
- Det kommer inte som någon överraskning att Banverket inte ändrar sitt eget förslag, men vi ska komma ihåg att detta bara är ett förslag som regeringen sedan ska ta ställning till, säger han.

Regeringen väntas fatta beslut om statliga investeringar i vägar och järnvägar i slutet av september. Fram till dess kommer inte länets tolv kommuner att sitta med armarna i kors. En första gemensam åtgärd var överenskommelsen om ett förskott på 10,5 miljoner kronor om regeringen beslutar sig för att investera i vägar och järnvägar i länet.
- Genom att erbjuda förskotteringen har vi visat upp en enad front, att vi vill samma sak. Vi kommer framöver att ha en mängd aktiviteter för att synas utåt och jobba inåt. Det är nu beslutsprocessen börjar, säger Bruno Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om