Banverket lovar inget om tågsatsning

Det råder delade meningar om satsningen på Tjustbanan, som VT skrev om på måndagen. Regionförbundet tror att Banverket tänker bidra med 100 miljoner kronor, men Banverket lovar inget.

Arkivbild: Anders Liljegren

Arkivbild: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Västervik2009-09-30 15:28
Leif Larsson (C), ordförande för Regionförbundet Kalmar län, är helt förvissad om att Banverket tänker bidra med 100 miljoner kronor, samma summa som regionförbundet går in med, till Tjustbanan och Stångådalsbanan.- Jag är jättetrygg i den här frågan. Det är förankrat hos såväl generaldirektören för Banverket (Minoo Aktharzand) som hos Jens Möller (regional direktör på Banverket i södra Sverige).Men Jens Möller håller inte alls med om att det skulle vara förankrat hos honom.- Nej, det är det inte. Vi ser väldigt positivt på att regionförbundet lägger in 100 miljoner kronor, och vi ska nu skriva ett avtal där vi ska komma överens om hur de här pengarna ska nyttjas på bästa sätt, säger han till VT.Med "de här pengarna" menar han de 100 miljoner som regionförbundet bidrar med.För Banverkets del vill han inte ange någon summa.- Det kan mycket väl bli så att vi sätter in pengar, men vi har inte lovat något. Det kanske blir mer än 100 miljoner. Eller mindre.Han vill inte heller säga något om vilka åtgärder som kan bli aktuella eller på vilka sträckor.Där är Leif Larsson inne på samma linje. Han konstaterar bara att man tidigare har kommit fram till att satsningar mellan Bjärka Säby och Linköping är det som gör mest nytta.Om satsningen sker i Östergötland, borde väl Östergötland vara med och betala?
- Det är inte vår utgångspunkt. Det här är så viktiga frågor för Kalmar län att vi är beredda att gå in med den här satsningen. Vi får titta på var pengarna gör mest nytta.Pengarna ska användas både till att bibehålla och förbättra kvalitén. Kortare restider är också ett mål, men Leif Larsson kan inte lova något i minuter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om