Banverket ska satsa på Tjustbanan

På fredagen gav Banverket som väntat lugnande besked om Tjustbanan. Man avser satsa tiotals miljoner kronor varje år framöver på att hålla järnvägen Västervik-Linköping i bra skick och till och med förbättra åkkomforten.
- Östergötlands landsting hade tyvärr inte alla fakta på bordet när man fattade sitt beslut i onsdags. Nu kan upphandlingen av de nya tågen fortskrida som planerat.

Västervik2007-09-29 00:25
Det säger Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson. På onsdagen beslutade landstinget i Östergötland att "inga nya tåg köps in förrän Banverket bestämmer sig för att satsa på Tjustbanan". Det har Banverket gjort för länge sedan.
- Banverket står först och främst för ett basunderhåll för 8 miljoner kronor per år. Dessutom gör vi varje år en hel del satsningar utöver basunderhållet, i form av exempelvis extra slipersbyten och extra skarvunderhåll för att förbättra åkkomforten, säger Per-Erik Danielsson, banförvaltare på Banverket i Norrköping.

Dessa extra åtgärder är värda lika mycket som basunderhållet.
- Under åren 2005-2008 byter vi exempelvis 5 000 extra slipers varje år för totalt 20 miljoner kronor mellan Västervik och Åtvidaberg, påpekar Danielsson.
Innevarande år storsatsar Banverket på Tjustbanan: över 48 miljoner kronor läggs ned på bland annat en rad plankorsningsåtgärder samt förbättrad bomfällning i Åtvidaberg, Gamleby och Bjärka-Säby.
Enbart i Nelhammar satsar Banverket i år 13 miljoner kronor extra på olika driftsäkrande åtgärder.
Under 2008 fortsätter Banverket satsa stora pengar på upprustning av Tjustbanan, sammanlagt 27,5 miljoner kronor. 2009 satsas 16 miljoner kronor på nya växlar i Gamleby och i Bjärka-Säby.
- Dessutom har vi en ny entreprenadupphandling omfattande åren 2009-2014, med ytterligare två optionsår, som handlar om byten av ytterligare 4 000 slipers, skarvunderhåll, rälsbyten, utbyten av komponenter i växlar etc, säger banförvaltare Per-Erik Danielsson.

- Redan i dag uppfyller banans standard gällande säkerhets- och komfortkrav. Efter alla våra planerade framtida satsningar kommer standarden att öka ytterligare.
Med denna skrivelse anser Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson att de villkor som finns i Östergötlands landstingsstyrelses beslut från i onsdags är uppfyllda.

- Nu har Banverket dömt av frågan. Det återstår tio dagar av upphandlingstiden. Nu hinner vi fortfarande köpa in de fyra nya tågen för totalt 160 miljoner kronor, säger Hjalmarsson.
Banverket står för järnvägen Västervik-Linköping, kommunerna står för trafiken på banan medan landstingen i Östergötland och Kalmar län köper in tågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om