Banverket tror inte på Tjustbanan före 2010

I banverkets nuvarande infrastrukturplan finns Tjustbanan med. Nu tror inte banverket att Tjustbanan kommer att inrymmas före 2010.
Regionförbundet har informerats om banverkets planer.

Leif Larsson, regionförbundets ordförande.

Leif Larsson, regionförbundets ordförande.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-02-03 00:25
I den nuvarande planen har banverket fyra grupper med objekt och det är inte säkert att grupp fyra, dit Tjustbanan hör, kommer att inrymmas före 2010. Det betyder att inget kommer att göras åt banan.
Banverket ifrågasätter den nuvarande infrastrukturplanen och ska lägga ett förslag till revidering. Den kommer ut på remiss i slutet av mars.
- Att den nuvarande planen ifrågasätts kan tolkas som både hot eller möjlighet för Tjustbanan och Stångådalsbanan, säger Leif Larsson (c), ordförande för regionförbundet.
Vilket är troligast, hot eller möjlighet?
- Det vågar jag inte ha någon uppfattning om

- Vi måste uppdatera oss om situationen och bygga en strategi, säger Leif Larsson som har kallat till ett möte med kommunerna, landstingen och trafikbolagen i nästa vecka.
- Vi måste öka aktiviteten och lyfta fram våra frågor, säger Leif Larsson. Vi ska göra allt vi kan och skaffa fram en rad argument för vår sak.
Samtidigt ger Leif Larsson en känga åt den gamla regeringen.

- Det här är resultatet av misshushållning av vägar och järnvägar under lång tid. Det har inte gjorts tillräckliga investeringar och underhållet har varit eftersatt.
De projekt som banverket sätter främst är:
1. Pågående projekt (bland annat Nybro bangård samt fjärrblockering Emmaboda-Kalmar)
2. Mycket angelägna projekt (punklighet i storstäderna samt gods i Norrland).
3. Några generella åtgärder (buller och EU-standard för signaler)
4. Övriga projekt (Tjustbanan, Stångådalsbanan och Emmaboda-Karlskrona)

Före 2010 är det knappast troligt att projekt i grupp fyra kan genomföras.
När banverket genomför revideringen får kostnaderna räknas upp med 1,7 procent, fast den verkliga kostnaden ligger kring 15 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om