Förutom vid båtmässorna är det ovanligt att företag i den marina branschen går ihop om en gemensam utställning.
Båtmässorna riktar sig dessutom mest till slutkonsumenten, medan visningshallen i Västervik även har som mål att ge de inblandade nya affärskontakter.
- Samlar vi branschen på det här sättet, drar det också till sig nya företag och ger ökad tillväxt, säger Richard Granberg.
Den nya visningshallen kallas för East Coast Marine Center (ostkustens marina centrum) och ligger i en lokal där det tidigare tillverkades formar till Storebrobåtar i Västervik.
Men East Coast Marine Center är inte bara namnet på platsen, utan också ett nätverk för den marina industrin i regionen med ett 40-tal medlemmar.
Syftet med samarbetet är att få mer tillväxt, ökad försäljning och bättre möjligheter till kompetensutveckling.
Bland utställarna finns marinor, utbildningsanordnare, båttillverkare, underleverantörer samt företag som sysslar med design och konstruktion.
Västerviks Museum kommer att finnas med, eftersom Västervik har gamla anor som båtbyggarstad.
Vissa organisationer och föreningar deltar också, som Mellanskärgårdens Intresseförening.
Sommartid blir turister en viktig målgrupp. Resten av året är verksamheten mer affärsorienterad med konferenser och seminarier.