Swedbank, som tillhandhåller internettjänst för den egna banken samt sparbankerna i Sverige, har gått ut och varnat kunderna om att man utsatts för ett bedrägeriförsök.
När man försöker logga in på internetbanken har vissa kunder hamnat i ett externt inloggningsfönster. Dyker fönstret upp på dataskärmen innebär det att ett specialskrivet virusprogram kan ha infekterat datorn.
Avsikten med programmet är, enligt Swedbanks IT-avdelning, ett försök att "fiska fram" kundens kontouppgifter. Det är upp till användaren själv att bli av med viruset.
Swedbank föreslår att man ska starta om datorn och se om det hjälper. I annat fall kan man bli tvungen att formatera om datorn, alltså rensa den på allt innehåll, samt uppdatera virusskyddet.
- Vi har försökt sprida information till våra kunder om detta via vår hemsida och förhoppningsvis har ingen skrivit in sina uppgifter i det externa fönstret, säger vd:n på Tjustbygdens sparbank, Mats Hasselquist.
- Det är inget fel på själv internettjänsten som jag förstår det. Däremot kan alltså ens egna system fått programmet inskrivet i datorn och då måste man försöka bli av med det innan man kan logga in på tjänsten, fortsätter Hasselquist.
Hur många kunder som fått upp det externa fönstret vet man inte. Hittills har ett 20-tal personer hört av sig till Swedbank. I dagsläget är det oklart om någon fått sina uppgifter kapade. Bedrägeriförsöket är polisanmält av Swedbank.