Det är förmodligen både med förväntan och oro som länets politiker väntar på planen. I planen finns de investeringar i vägar och järnväg som Trafikverket vill göra fram till 2029. När ett utkast presenterades för några månader sedan fanns inte ett enda projekt i Kalmar län med. Det fick den socialdemokratiske politikern Ulf Nilsson att att utbrista att länet riskerade att bli ett Kalininggrad: "En enklav som ingen bryr sig om."
Centerpartisterna Anders Åkesson, riksdagsman i trafikutskottet, och Vimmerbypolitikerna Leif Larsson och Ingela Nilsson Nachtweij säger att de hoppas att Trafikverket ska ha tänkt om sedan dess.
– I länet finns det enighet kring infrastrukturfrågorna, men det ligger ett stort ansvar på de socialdemokratiska politikerna att uppvakta sina partikamrater i regeringen, säger Anders Åkesson.
De vill se tre besked i transportplanen:
I utkastet fanns en efterlängtad förbifart för E22 i Söderköping med. Den hoppas de ska finnas kvar, men de hoppas också på ytterligare upprustning av E22 genom länet.
Någon form av satsning på Stångådalsbanan/Tjustbanan. Insatser för att förbättra bärighet, och en övergång till helsvetsad räls skulle vara en positiv signal för att landstinget ska våga satsa på att köpa fler tåg.
Den pott som länet har för mindre projekt behöver fördubblas, enligt centerpartisterna. Länet får 70 miljoner kronor om året. Det kan låta mycket, men de tar ett efterlängtat projekt som exempel: Att göra 2+1 väg av riksväg 34 mellan Hultsfred och Målilla. Det beräknas till 120 miljoner kronor.
På torsdag få vi veta vad länet får.